Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Så undviker du att bli lurad av telefonförsäljare

Tacka inte ja till ett erbjudande på telefon och fråga var säljaren ringer från. Så kan du undvika att bli lurad av telefonförsäljare enligt Konsumentverket.

• Fråga noga vilket telebolag säljaren ringer ifrån. Oseriösa bolag försöker ofta att få det att framstå som att de ringer från det telebolag du redan har.

• Tacka inte ja till ett erbjudande i telefon, utan be att få läsa avtal och prislistor i lugn och ro.

• Ett ja på telefon kan betyda ett giltigt avtal – det krävs ingen underskrift. Det är vanligt att man själv uppfattar att man tackat ja till att enbart få hem information, men delar av samtalet kan spelas in och användas som en beställning. Lämna inte ut ditt personnummer om du inte vill teckna ett avtal.

• För abonnemang som huvudsakligen används för privata samtal har du ångerrätt enligt lag när du köper över telefon. Du har då ångerrätt i två veckor efter att du har fått bekräftelse med information från telebolaget.

• Registrera ditt nummer på Nix. Det betyder att telefonförsäljare inte får ringa dig. Undantag finns för företag där du tidigare har varit kund och för företag som bedriver samhällsinformation. Du måste uppdatera din registrering var tredje år.

• Om du får problem, kontakta din kommunala konsumentvägledare för ytterligare råd och hjälp.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.