Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Saab ansöker om rekonstruktion

Saab Automobile ansöker om rekonstruktion, enligt ett pressmeddelande från ägaren Swedish Automobile. Men Vänersborgs tingsrätten skjuter upp beslutet.

Beslutet om Saab:s rekonstruktionsansökan kommer att meddelas torsdagen den 8 september klockan 14.00, skriver Vänersborgs tingsrätt på sin webbsajt. De domare som medverkat i beslutet kommer att finnas tillgängliga för att kommentera det i tingssal 1.

Saab skriver i ansökan att man bedömer att verksamheten kan säkerställas, baserat på Pang Da och Youngmans investeringar på 245 miljoner euro som ger dem ett majoritetsägande i Swedish Automobile. Först krävs dock att berörda kinesiska myndigheter ska godkänna affären.

Bolaget förhandlar också om kortsiktig finansiering och skriver att man "mött ett omfattande intresse för detta".

För att få tid att få erforderliga tillstånd och slutförhandla finansieringen behöver Saab ytterligare tid och den anser sig bolaget få genom en företagsrekonstruktion.

"Skulle bolaget däremot inte få den nödvändiga tiden på sig måste företagsledningen överväga att försätta bolaget i konkurs" skriver Saab i ansökan som undertecknats av Victor Muller på onsdagen.

Även dotterbolagen Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools omfattas av ansökan om rekonstruktion. 

Syftet är att säkra "kortsiktig stabilitet" och samtidigt öppna för ytterligare finansiering i väntan på pengarna från de kinesiska intressenterna Pang Da och Youngman, skriver bolaget.

Domstolen väntas nu utse en rekonstruktör som ska arbeta tillsammans med ledningen för Saab Automobile. Saab-ledningen räknar med att inom tre veckor presentera en rekonstruktionsplan för sina långivare med mer detaljer om hur processen ska gå till.

Initialt ansöker man hos domstolen om tre månaders frist för att genomföra rekonstruktionen. Bolaget kommer också att ansöka om statliga lönegarantier så att de anställda under rekonstruktionen ska kunna få löner utbetalda. Augustilönerna, som ännu inte betalats ut, räknar Saab med ska kunna betalas ut så snart domstolen godkänt ansökan.

Företaget vill att domstolen utser advokat Guy Lofalk till rekonstruktör. Det var han som genomförde 2009 års rekonstruktion av företaget.

Dotterbolagen Saab Parts AB, Saab Great Britain och Saab Cars North America omfattas inte av rekonstruktionsansökan.

Enligt Saab-chefen Victor Muller står både Pang Da och Youngman bakom planen.

”Sedan vi säkrat den långsiktiga finansieringen med villkorade överenskommelser med Pang Da och Youngman, som båda stödjer den frivilliga rekonstruktionen, har vi fokuserat på att säkra finansiering för att täcka perioden tills det att vi får deras pengar”, skriver Muller.

Enligt IF Metalls ordförande Stefan Löfven kan rekonstruktionen vara positiv för Saab. Han hoppas att tingsrätten nu snabbt hanterar ansökan så att de anställda kan få ut sin lön via den statliga lönegarantin.

Förra gången Saab ansökte om rekonstruktion, den 20 februari 2009, skedde det efter att dåvarande ägaren General Motors, som befann sig i djup kris, meddelat att det svenska dotterbolaget skulle säljas.

Då hade Saab skulder på drygt tio miljarder kronor.

GM gick dock in och betalade nästan alla fordringsägare. Dessutom fick Saab 150 miljoner dollar av GM för att klara driften under rekonstruktionen och GM gav Saab produktionsutrustning värd 250 miljoner dollar.

Saab hade flera nya modeller på gång och en affärsplan som borgenärer och tingsrätt trodde på.

Produktionen var igång hela tiden och återförsäljarnätet intakt.

Nu har fabriken stått stilla i fem månader, leverantörer har inte fått betalt, flera Saabhandlare har slutat sälja Saab och kundförtroendet är rejält stukat. Det är dessutom i stort sett tomt i kassan och ägarbolaget har hittills inte kunnat skjuta till tillräckligt med pengar för att ens kunna betala lönerna.

För att de kinesiska bolagen Pang Da och Youngman ska kunna gå in krävs godkännanden från kinesiska myndigheter vilket brukar vara en tidskrävande process.

Bolaget fick vid förra rekonstruktionen igenom ett offentligt ackord där 75 procent av skulderna skrevs av. I slutändan blev nedskrivningarna ännu större eftersom GM, som stod för 90 procent av fordringarna, efterskänkte hela sin del.

Staten tog också över lönekostnaderna. Totalt utgick drygt 305 miljoner kronor i lönegaranti. Saab och länsstyrelsen tolkade återbetalningsreglerna olika och den rättsliga tvisten är ännu inte avgjord.

Rekonstruktionen avslutades efter sex månader när GM gjort upp att Koenigsegg Group skulle ta över.

Handeln med Swedish Automobiles aktie, som rasat nästan 80 procent sedan årsskiftet, stoppades på Amsterdambörsen på onsdagen efter beskedet om att Saab-ägaren ansöker om rekonstruktion i Vänersborg.

Vid 14-tiden kommer tingsrättens besked om rekonstruktionerna i de tre bolagen — Saab Automobile, Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools.

Beslut om att bevilja rekonstruktionsansökningarna eller inte tas av en konkursdomare, en lagman och en rådman vid Vänersborgs tingsrätt.

Just nu arbetar rätten med att scanna in ansökningarna som senare läggs ut på tingsrättens hemsida.

Antalet fordringsägare i Saab Automobiles rekonstruktion uppgår i runda slängar till 1.500 stycken. Det framgår av borgenärsförteckningen som kommit in till Vänersborgs tingsrätt.

Dessutom tillkommer ett hundratal hos dotterbolagen Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools.

Frågan om vad som ska hända med Saab var snackisen när flera hundra underleverantörer till fordonsindustrin på onsdagen samlades till den årliga leverantörsdagen i Göteborg. Nytillträdde vd:n för branschorganisationen FKG, Fredrik Sidahl, tolkar rekonstruktionsansökan som något bra.

– Det är jättepositivt. Rimligen måste de ha någon typ av plan för hur man ska föra Saab ur den här krisen och starta produktionen igen. För leverantörerna är allt bättre än konkurs får då hamnar vi sist i kön och får ingenting, säger han.

Om det blir en rekonstruktion väntar sannolikt ett offentligt ackord där det räcker med att en majoritet säger ja för att alla måste skriva ner sina skulder.

– Ett ackord är i alla fall mer än noll, säger Fredrik Sidahl.

FKG ser ett stort värde i att Saab finns kvar på fordonskartan.

– Faller Saab tappar vi dynamiken, säger Fredrik Sidahl, som själv har jobbat på både Saab och Volvo Personvagnar.

Nu väntar han på tingsrättens besked.

– Det är väldigt spännande timmar vi har framför oss, säger Fredrik Sidahl.

Förutom moderbolaget har de två dotterbolagen Saab Powertrain och Saab Tools ansökt om rekonstruktion.

Enligt Saab Automobile Powertrains balansräkning från den sista juni i år uppgår bolagets leverantörsskulder till drygt 92 miljoner kronor. Saab Automobile Tools är skyldigt leverantörerna cirka 164 miljoner kronor.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.