Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Saknaden efter ost blev ny affärsidé

Rawi Godeh och hans föräldrar äger Nablus Mejerier, som bland annat säljer yoghurtbollar.
Rawi Godeh och hans föräldrar äger Nablus Mejerier, som bland annat säljer yoghurtbollar. Foto: Pia Gripenberg

Skånefamiljen Godeh saknade sin palestinska ost från Nablus på Västbanken. Det blev upptakten till att man 2010 startade ett företag, som i dag har sju anställa.

Nablus mejeri är ett av bolagen som uppmärksammas i Livsmedelsföretagens rapport om nyföretagandet i branschen.

Idén till osttillverkningen kom redan för tio år sedan.

– Vi hade fått tag i färsk mjölk från en gård utanför Malmö. Det var sådan glädje att få tag i färsk mjölk som inte hade behandlats. När syrran frågade efter ost som vi ätit hos farmor och mormor blev det startpunkten och vi började göra ost hemma, berättar Rawi Godeh.

Vänner och bekanta bjöds på osten, som de ville börja beställa.

– Vi startade vår produktion 2011, men det gick inte så bra i början, säger Rawi Godeh.

Hans föräldrar hade drivit företag i hemlandet, men tillstånd, kontroller, skatter och redovisning i Sverige var något annat.

Genom stöd av Almi och Tillväxt Malmö, och kunniga människor som de mötte på marknader och hos mindre grossistester som Bondens Skafferi, kunde försäljningen ta fart.

– Nu har vi mejeri i södra Malmö och egen mjölkbil som hämtar råvaran från en gård utanför, säger Rawi Godeh.

I dag omsätter Nablus Mejeri 2,3 miljoner kronor, har sju anställda och finns med sin ost och sina yoghurtbollar på många butiker och restauranger i Skåne liksom på utvalda ställen i Stockholmsområdet.

Rawi Godeh, som främst arbetar med marknadsföring och försäljning, tror det finns stora möjligheter att växa vidare i Sverige. I Danmark har man också liten försäljning via grossist.

 

Läs även: Svenska matglädjen ger nya mikroföretag

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.