Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-14 16:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sas-avskedar-560-piloter/

Ekonomi

SAS säger upp 560 piloter

Foto: Magnus Hallgren

Flygbolaget SAS säger upp 560 piloter – motsvarande cirka 40 procent – i alla ägarländer, Danmark, Norge och Sverige. Detta som en konsekvens av kräftgången som coronapandemin har orsakat i hela resebranschen.

Uppdatering 2020-06-26 10.44: Texten har tillfogats ett förtydligande. 

Liksom alla andra flygbolag i världen har SAS drabbats tidigt och hårt av alla reserestriktioner under den pågående pandemin. Antalet passagerare för SAS minskade under maj månad med 94 procent jämfört med förra året – en kris som i slutet av april möttes med ett varsel på 5.000 av bolagets 12.000 medarbetare i alla delar av verksamheten. 

– Vi har därefter haft en förhandlingsprocess med fackförbund där vi successivt blivit klara. Det är ett mycket tråkigt besked, men det stämmer att även piloterna drabbas av övertaligheten som är ett resultat av att verksamheten stått i princip helt still under tre månader och att vi nu behöver anpassa verksamheten till en ny verklighet där vi ser att återhämtningen kan dröja till 2022, säger Freja Annamatz, presschef på SAS i Sverige.

Läs mer: SAS varslar upp till 5.000 anställda

1.900 av det totala antalet varslade rör anställda i Sverige och ungefär 230 av de nu uppsagda piloterna är hemmahörande här – ytterligare ett 20-tal har valt att avsluta sina karriärer i förtid. Förhandlingar fortsätter nu med andra medarbetargrupper på marken, i luften och inom administration.

– Vi är besvikna på att det blir uppsägningar bland piloterna, att man inte valt ett annat sätt att rida ut den här stormen på. Det kändes ganska klart från förhandlingarnas början att det inte fanns något intresse av att hitta andra lösningar, säger Svensk pilotförenings ordförande Martin Lindgren.

– Vi förespråkade en utökning av möjligheterna till förtida avgångar för de som närmar sig pensionen. Piloter har generellt en ganska brant löneutveckling i slutet av karriären, vilket innebär att om man säger upp de yngre ökar snittkostnaderna kraftigt. Vi tror på SAS i framtiden och hade önskat att man hade investerat i den genom att satsa på att behålla de yngre, men i stället för att medverka till det har man valt en, som vi tycker, väldigt mager lösning.

SAS har tidigare meddelat att man behöver ungefär 12,5 miljarder kronor för en rekapitalisering av bolaget. Den svenska regeringen har för detta bett riksdagen om mandat att få använda 5 miljarder skattekronor till aktieköp och andra åtgärder som ska ge flygbolaget den kapitalinjektion man önskar sig, villkorat att SAS i gengäld ”ska sätta nya ambitiösa mål för att minska utsläppen”.

Förtydligande: I en tidigare version av texten förekom en missvisande rubrik. Piloterna har blivit uppsagda. 

Ämnen i artikeln

SAS
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt