Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-17 10:04 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sas-drar-in-270-flygningar/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

SAS drar in 1.500 flighter i vinter

SAS drar in flyg. Arkivbild.
SAS drar in flyg. Arkivbild. Foto: Gorm Kallestad/NTB

SAS drar in 1.500 flygningar från sitt vinterprogram varav 270 från Irlandsbasen i Malaga. Trots det, och en krisartad sommar, spås fredagens kvartalsrapport visa positiva siffror. 

SAS har haft en problemtyngd sommar med hundratals inställda flyg, förseningar och personalbrist. Bolaget har medgett att säsongens trafikprogram var något för optimistiskt, sett till bemanningssituationen och situationen med SAS Ireland och andra underleverantörer. 

Nu meddelar de att 1.500 flygningar dras in från vinterns flygprogram. Förklaringen är att efterfrågan är lägre än vad de först hade räknat med. 

– Det är ofta så att ju närmare man kommer en säsong desto tydligare bild får man av efterfrågan och då justerar man programmet efter det, säger SAS presschef Freja Annamatz.

Trots det har SAS fortfarande fler inplanerade avgångar i årets vinterprogram än de hade i fjol. Totalt väntas 120.000 flygningar genomföras under vintern 2018/2019. 

Jacob Pedersen är aktieanalyschef på danska Sydbank och specialiserad på bland annat flygbolag. Han ser det som positivt att SAS har framförhållning nog att meddela de inställda flygningarna nu och inte så nära inpå. 

– Att inte ha för många missnöjda kunder är bra. Det har verkligen varit mycket störningar på SAS flygningar de senaste månaderna, så det är väldigt viktigt att företaget tar tag i det här nu, säger Jacob Pedersen. 

Av de 1.500 flighter som tas från vinterprogrammet rör 270 stycken sträckor till och från Malaga. De sträckorna trafikeras av det omdiskuterade dotterbolaget SAS Ireland som dragits med bemanningsproblem sedan de etablerades i fjol. Andra sträckor de drar in på är bland annat Stockholm – Lissabon och Köpenhamn – Riga. 

Besparingsmodellen med dotterbolaget och billigare underleverantörer har pekats ut som huvudanledningen till sommarens kris av både SAS-anställda och pilotfacket. Men enligt Jacob Pedersen är det en framgångsrik satsning rent affärsmässigt. 

– SAS har gjort vinst de senaste tre åren, de kommer göra det i år igen och antagligen de kommande två – tre åren. Det här är en väsentlig del av ett framgångsrikt SAS, men självklart kommer det baksidor med det och dem måste SAS definitivt ta itu med. Det råder det inget tvivel om, säger han. 

Att det reducerade vinterprogrammet meddelas redan i augusti ser han som ett steg i rätt riktning och han tror modellen med SAS Ireland och underleverantörer kommer att sätta sig med tiden. 

– Det är definitivt inte en väg SAS kommer att vända på. Det är här för att stanna och de kommer inte tumma på det. Det är en väsentlig del av strömlinjeformningen av hela företaget, säger Jacob Pedersen. 

På fredag släpper SAS sin tredje kvartalsrapport. Bolaget förväntar sig då, enligt den förra rapporten, en vinst på mellan 1,5 miljarder och 2 miljarder kronor före skatt och engångsposter. 

– För tre månader sedan hade jag nog gissat att de skulle vara i den lägre delen av det spannet. Vi vet att det finns negativa utvecklingar med inställda flighter och förseningar, men ser man till helheten är min bästa gissning  i dag snarare att de hamnar i toppen av spannet, säger Jacob Pedersen. 

Tusentals resenärer har drabbats av krisen i sommar och många av dem är berättigade till ersättning. 

– Vi kommer säkert se en effekt av det redan nu. Jag tror kostnaderna för det kan landa på en tvåsiffrig, ganska hög, miljonsumma, säger Jacob Pedersen. 

Totalt sett tror han SAS gör ett något bättre tredje kvartal än förra året. 

Läs även: Kabinpersonal vittnar om spänd relation med ledningen

Läs även: SAS vd beklagar inställda flyg 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.