Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 21:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sas-forbereder-for-strejk-passagerare-erbjuds-gratis-ombokning/

Ekonomi

SAS förbereder för strejk – passagerare erbjuds gratis ombokning

Foto: Magnus Hallgren

Det lutar allt mer åt att de skandinaviska SAS-piloterna går ut i strejk till helgen. Nu erbjuds alla resenärer som ska resa i helgen fri ombokning, meddelar flygbolaget i ett pressmeddelande

Även den som inte bokar om har rätt till ersättning om resan blir drabbad, enligt Konsumentverket. 

Rätta artikel

SPG, de samlade skandinaviska pilotföreningarna, och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har ännu inte lyckats mötas i förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal – trots flera försök med medlare. 

Nu förbereder sig SAS för det värsta och erbjuder alla resenärer som har en biljett till fredag, lördag eller söndag fri ombokning till ett senare datum. Har parterna inte nått en lösning innan helgen bryter strejken ut klockan 00.00 fredag den 26 april, alltså natten mellan torsdag och fredag. 

Erbjudandet om ombokning gäller alla som bokat sin biljett via SAS innan den 23 april, och som har avresedatum mellan den 26 och 29 april. Den som bokat sin resa via en resebyrå eller en researrangör och ska flyga med SAS rekommenderas att kontakta det företag där bokningen gjorts. 

Den som kan, och vill vara på den säkra sidan, gör antagligen bäst i att boka om sin biljett redan nu. Men den som inte gör det har fortfarande rättigheter om resan blir inställd.

I händelse av strejk är flygbolaget skyldigt att erbjuda resenären ombokning eller återbetalning om flyget ställs in på grund av strejken.

– Det är själva grundbulten, säger Christine Holst, jurist och vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument. 

Utöver det finns möjlighet att kräva ersättning för eventuella kostnader som uppstått i samband med att resan ställts in, bokats om eller försenats. Om resenären har rätt till det eller inte beror på om strejken bedöms vara en extraordinär händelse eller inte. 

– Det kan man inte veta på förhand. Man måste gå in och göra en bedömning i varje fall och sedan finns vissa parametrar man måste ta hänsyn till om flygbolaget ska kunna hållas ansvarigt, säger Christine Holst. 

Hon råder den som vill kräva ersättning att göra det skriftligt till bolaget. Ofta finns formulär för sådana anspråk på flygbolagens hemsidor.

Vad är viktigt att tänka på när man kräver ersättning? 

– Det är inte bråttom, men gör det så snart som möjligt. Huvudregeln är att man ska göra det senast två månader efter att man lidit ekonomisk skada. 

– Sedan är det bra att dokumentera, spara kvitton för utlägg och bifoga, säger Christine Holst. 

Återkommer flygbolaget med ett svar man är missnöjd med går det att vända sig till Hallå Konsument för vägledning, eller Allmänna Reklamationsnämnden för att få beslutet prövat. 

Det är nu mer än tre veckor sedan pilotföreningarna gick ut och meddelade att de lämnar förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal, efter att de nått en punkt där parterna inte kom någonstans.

Sedan dess har medlare gjort flera försök att få förhandlingarna att nå en lösning, men lite tycks ha hänt. Nu återstår bara två dagar av förhandling och ingen av parterna ger några tecken på att en lösning skulle vara nära.

– Jag blir orolig över att piloterna inte uppvisar någon konstruktivitet i förhandlingarna, jag är rädd att de går mer mot en konflikt än en lösning, sade Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Transportföretagen flygbranschen till DN på tisdagen.

Wilhelm Tersmeden, som företräder de svenska piloterna, tycker dock att samtalen är konstruktiva. 

– Att samtal pågår över huvudtaget är konstruktivt, men SAS har sämre betalda piloter i jämförelse med flera andra flygbolag Europa och Skandinavien. Dessutom har vi gått ner i lön under en längre period och därefter har vi halkat efter när det gäller tjänstevillkor, säger han.