Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-23 03:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sas-forhandlingar-med-piloterna-har-kort-fast/

Ekonomi

SAS förhandlingar med piloterna har kört fast

Foto: Lisa Mattisson

SAS och pilotfackens förhandlingar om hur piloternas jobb ska räddas har kört fast. Norsk media rapporterar att förhandlingarna har avslutats helt, men det dementerar piloternas företrädare för DN.

– Det speglar inte i alla delar det som vi uppfattar är korrekt, säger Jesper Olsson, vice ordförande i SAS Pilot Group.

Oenigheten handlar om hur övertaligheten i flygbolaget ska hanteras. SAS har lagt stora varsel under coronapandemin, totalt rörande 1.900 anställda i Sverige och 5.000 i Skandinavien.

I juni sa bolaget att 650 av piloterna skulle få gå. Därefter har förhandlingar med de skandinaviska pilotfackens paraplyorganisation, SAS Pilot Group, pågått om hur man skulle kunna hantera övertaligheten på annat sätt.

Nu rapporterar norska Dagens Næringsliv att förhandlingarna är över utan att parterna kunnat komma överens.

Båda parterna har tidigare lämnat egna förslag om vilka åtgärder man kunnat tänka sig. Det handlar om olika kombinationer av deltidsarbete och lönesänkningar för att spara in pengar i stället för tjänster.

Jesper Olsson från det svenska pilotfacket, och vice ordförande i SAS Pilot Group, bekräftar för DN att de inte kommit överens med bolaget på alla punkter men säger att förhandlingarna inte är avslutade.

– På kort sikt är vi ganska överens, det är vad gäller läget för piloterna på lång sikt som vi står längre ifrån varandra, säger Jesper Olsson, vice ordförande i SAS Pilot Group.

Uppgifterna i Dagens Næringsliv är, enligt honom, inte helt riktiga.

– Det speglar inte i alla delar det som vi uppfattar är korrekt, säger Jesper Olsson.

Han medger att inga diskussioner för tillfället pågår men menar att piloternas förslag fortfarande ligger på bordet och att de är redo att förhandla frågan vidare.

– SAS Pilot Group har inte avslutat några samtal med SAS. Vi är redo att fortsätta diskussioner kring vårt förslag på krispaket. SAS val av hantering av övertalighet i detta läge kan jag inte kommentera, säger Jesper Olsson.

SAS har, för att komma vidare med krislånen de erbjudits och den rekapitaliseringsplan de lagt fram, förpliktigat sig att hitta besparingar på fyra miljarder om året.

Flygbolagets norska presschef Johan Eckhoff säger till DN att av de 650 uppsägningar som aviserades i juni så har 545 piloter blivit uppsagda. Övriga har tackat ja till erbjudanden om frivilliga lösningar.

– Insparingen på fyra miljarder måste ske och det sker i samarbete med alla grupper av anställda, inklusive piloterna, säger han.

Ämnen i artikeln

SAS
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt