Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 17:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sas-pilot-nar-det-var-akut-kris-var-piloter-lojala-foretaget/

Ekonomi

SAS-pilot: När det var akut kris var piloter lojala företaget

Bild 1 av 2 Ingolf Pääjärvi arbetar som pilot på SAS.
Foto: Joakim Serrander
Bild 2 av 2 Ingolf Pääjärvi till vänster på bilden.

I 30 år har Ingolf Pääjärvi arbetat som pilot på SAS. När flygbolaget hotades med konkurs gick han och andra anställda med på neddragningar i personalens villkor. Nu vill han att yngre piloter får kompensation för personalens uppoffringar 2012. 

– Att vara pilot har blivit ett betydligt mer slitsamt jobb, säger han. 

Rätta artikel

Piloter i Sverige, Norge och Danmark har nu varit i strejk i fyra dagar. En av dem är piloten Ingolf Pääjärvi som är medlem i Svensk pilotförening. Efter 30 år som pilot på SAS har han sett både uppgångar och nedgångar inom företaget. 

Efter att ha arbetat sex år inom flygvapnet sadlade han om till civilflyget för 30 år sedan. På den tiden fanns det en stor efterfrågan på piloter inom SAS. I jämförelse med flygvapnet innebar civilflyg fler flygresor vilket lockade Ingolf Pääjärvi.

Men både han och övriga anställda stod inför ett stort beslut 2012. Flygbolaget hotades med konkurs, men det fanns en räddning. Om de anställda gick med på neddragningar i personalens villkor skulle företaget klara sig. Det nya kollektivavtalet öppnade bland annat upp för sänkta löner. Trots de sämre villkoren beslutade facket och personalen att rädda företaget. 

– När det blev en akut kris var vi piloter lojala företaget, sedan raserades våra pensionssystem och vi fick sämre pensioner. När man ställer upp under djärva tider tycker jag att vi också ska få ta del av kakan när det går bra, säger Ingolf Pääjärvi, 56 år. 

Ingolf Pääjärvi säger att han har haft samma lön i tolv år. Trots det hävdar han att konflikten framför allt handlar om arbetstider och arbetsförhållanden. Men samtidigt understryker han att det är synd att konflikten behövde gå så långt att det blev en strejk. 

Sedan han började flyga har pilotyrket ändrats mycket. Tack vare avregleringen av flyget finns det fler arbetsgivare att vända sig till, men likaså har yrket blivit allt tuffare att balansera med ett privatliv. 

– I dag flyger vi dubbelt så mycket men trots det har vi samma löner som förut, dessutom kan en pilot arbeta sju helger på raken och samtidigt inte veta hur han arbetar om två veckor, vilket gör det svårt att balansera arbetslivet med familjen, säger han.

Även facket delar den bilden och driver frågan om arbetstider. En genomsnittlig arbetsdag arbetar Ingolf Pääjärvi ungefär nio timmar. I motsats till majoriteten av piloter, enligt Ingolf Pääjärvi, sitter han på en fast rotation. Det innebär att han vet när han är ledig från jobbet. 

– Den här konflikten handlar om de unga piloterna och deras rätt att ha bra arbetsvillkor, jag har fått en fast rotation eftersom jag har jobbat så länge inom företaget, men fyra av fem piloter saknar det, säger Ingolf Pääjärvi. 

Förra året gick SAS med två miljarder kronor i vinst. Eftersom företaget har återhämtat sig sedan krisen för sex år sedan tycker han att de anställda borde få känna av framgångarna också. 

– Jag tycker vi är värda kompensationen nu när det går bra igen eftersom vi har gett mycket så mycket i pensionen för att rädda företaget, säger Ingolf Pääjärvi. 

Trots att Ingolf Pääjärvi önskar bättre karriärmöjligheter för de yngre piloterna förstår han arbetsgivarens sida. 

– Jag förstår att SAS önskar viss flexibilitet av personalen, dessutom är det tråkigt att konflikten behöver gå så långt att det blev en strejk eftersom det drabbar människor som ska resa, men det behöver bli enklare för dagens piloter att balansera privatlivet och familjen med arbetet, vilket sker med mer arbetstrygghet och bättre schemaläggning, säger han. 

Läs mer: Flygstrejken kan fortsätta veckan ut 

Läs mer: SAS-konflikten sträcker sig långt tillbaka