Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

SAS ska krympa med 40 procent

Kan SAS hålla nosen över vattenytan?
Kan SAS hålla nosen över vattenytan? Foto: Johan Nilsson / Scanpix
Minska personalen med 6 000 genom outsourcing och uppsägningar. Skära ned löner med upp till 20 procent. Så ser SAS krisplan ut. Men om inte facken inom en vecka går med på lönesänkningar kan planen spricka. Det här är SAS ”final call”, säger vd:n.

SAS vd Rickard Gustafson ser tre huvudproblem med SAS verksamhet: För stora fasta kostnader, för dyra pensionsutbetalningar och för stort beroende av externa finansiärer. Den krisplan som presenterades på måndagen siktar in sig på alla tre områdena.

Planen gäller under förutsättningar att nya kollektivavtal kan slutas med facken, och enligt Gustafson måste sådana finnas på plats om en vecka för att banker och andra finansiärer ska ge full uppbackning.

Det bistra åtgärdspaketet består av fem delar:

• Administrationen ska koncentreras till Stockholm och skäras ned. Totalt ska 800 tjänster bort.

• Verksamhet som SAS call center ska läggas ut på andra bolag. Outsourcingen beräknas innebära att fem miljarder kronor överförs från fasta till rörliga kostnader

• Nya kollektivavtal med det SAS kallar ”marknadsmässiga villkor”. Det innebär lönesänkningar på mellan 12 och 23 procent (se särskild artikel).

• Pensioner. Så långt det är möjligt ska man gå över till premiebaserade pensioner för att minska kostnaderna.

Dessa fyra åtgärder ska enligt planen minska SAS årliga kostnader med tre miljarder kronor. Därutöver ska kassan stärkas med tre miljarder genom den femte åtgärden:

• Försäljning av tillgångar. Det rör sig om det norska dotterbolaget Widerøe, fastigheter på flygplatser, markservice och flygmotorer.

Antalet anställda ska totalt skäras ned från 15.000 till runt 9.000, vilket huvudsakligen beror på outsourcingen och försäljningarna av marktjänsten och Widerøe.

Inom det egentliga SAS är det de nämnda 800 tjänsterna som är tänkta att försvinna. Fler uppsägningar är inte aktuella i nuläget.

– Man kan aldrig garantera något, men nej, inte som det ser ut nu, sade Gustafson på måndagens presskonferens.

Han sade också att flygbolagets ålderstigna flygplansflotta kommer att behöva förnyas ganska snart, och att man därför nu snabbt måste få lönsamhet.

– Vi ber om mycket. Men det finns faktiskt ingen annan väg. Vi har fått en chans att starta om. Vi har inte mycket tid på oss. Det här är vårt ”final call”.

På frågan varför SAS ska lyckas vända förlust till lönsamhet nu när man inte lyckats tidigare svarade Gustafson:

– Vi har tidigare aldrig tagit oss ner till helt marknadsmässiga villkor. Därför är vi tvungna att nu ta till krafttag. Man ska komma ihåg att 75 procent av flygningarna är i direkt konkurrens med lågprisbolagen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.