Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 03:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sas-staller-in-1200-avgangar-till/

Ekonomi

SAS ställer in 1.200 avgångar till

00:59. SAS-konflikten sträcker sig långt tillbaka men vad handlar pilotkonflikten om egentligen? DN förklarar.

Pilotstrejken på SAS fortsätter och flygbolaget meddelar nu att ytterligare 1.213 avgångar ställs in på måndag och tisdag. 110.000 passagerare berörs.

Ossi Carp
Rätta artikel

”Vi beklagar djupt att våra kunder drabbas av den pågående pilotstrejken, som leder till förseningar och inställda flyg. På grund av den pågående konflikten ställs nu ytterligare avgångar in under måndagen och tisdagen”, lyder SAS pressmeddelande på söndagen. Här kan du se om ditt flyg är påverkat av strejken.

Läs mer: ”Båda sidor måste fundera över sina positioner”

På måndagen gäller det 667 avgångar i hela Skandinavien och på tisdagen 546 stycken med 61.000 respektive 49.000 berörda resenärer. SAS har nu förlängt tiden för fri om- och avbokning av biljetter till den 5 maj ”för de passagerare som känner en oro för att deras reseplanering påverkas av den pågående strejken”. 

1.600 piloter strejkar sedan tidigt i fredags och efter denna, den tredje, dagen är över har 1.589 avgångar ställts in och påverkat 169.272 passagerare. Orsaken till den fackliga stridsåtgärden mot arbetsgivarsidan är stora skillnader i uppfattning om vad en pilot tjänar och därmed hur mycket lönerna ska höjas.

Svensk pilotförening menar att piloter tjänar från ingångslönen 34.000 till högsta slutlönen 97.000 och kräver en 13-procentig höjning för att täppa igen inkomstgapet till den övriga europeiska flygmarknaden. Transportföretagen menar att tillägg och traktamenten är så allmänt förekommande vilket man därför tycker ska ingå i löneuträkningen som då innebär en snittlön på hela 93.000 kronor. 

Läs mer: Parterna oeniga om vad piloterna tjänar

Transportföretagens förhandlingschef Torbjörn Granevärn betonar på söndagen att deras krav på 2,3 procents löneökning är det samma som budet från medlarna. Han kallar fackets yrkanden för extrema och säger att om de infördes skulle SAS själva existens vara på allvar hotad. 

– Om bolaget skulle gå med på alla krav på en gång skulle det stanna, och även om vi skulle få tid på oss att införa dem skulle det på allvar utmana anställningstryggheten för samtliga 10.000 anställda och dessutom bland annat skada bolagets konkurrenskraft, säger Torbjörn Granevärn.

Svensk pilotförenings ordförande Rawaz Nermany säger att egentligen ingenting har hänt sedan i fredags. Han betonar att de från fackligt håll står fast vid sina krav.

– Vi avvaktar fortfarande på att företaget ska ta kontakt med oss och vilja förhandla. SAS har hittills bara suttit tysta och vi ser ingen anledning att justera våra krav förrän de faktiskt sätter sig vid förhandlingsbordet, då är jag övertygad om att vi kan komma till en lösning, säger Rawaz Nermany.

Ämnen i den här artikeln:

SAS
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt