Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

SAS stoppar sin rapport

Flygbolaget SAS senarelägger sin rapport för tredje kvartalet med hänvisning till att det pågår förhandlingar om nya kreditavtal. Rapporten beräknas vara klar för publicering den 12 november.

Förutom förhandlingar om nya kreditavtal är SAS i färd med att färdigställa en plan för avyttringar och för att dra ned kostnader.

"Betydande framsteg har gjorts i förhandlingarna och avseende den genomgripande planen, och båda förväntas vara klara inom de närmaste dagarna", skriver SAS.

SAS måste spara 3 miljarder kronor och sälja av verksamheter för ytterligare 3 miljarder kronor, skriver di.se.

Fem av sex banker har godkänt en förlängning av lånen till SAS på 4,7 miljarder kronor som löper ut i juni, enligt DI.

SAS totala passagerartrafik steg i 5,4 procent i oktober jämfört med samma månad året före. Den så kallade kabinfaktorn, som visar hur pass fyllda flygplanen är, sjönk med 0,9 procentenheter till 74,1 procent.

Den ökade flygtrafiken i oktober svarade inte upp mot SAS ökade kapacitet, konstaterar SAS i sin trafikrapport för oktober. Tillväxten påverkades även av "operativa utmaningar" och väderförhållanden.

De stora jättarna gör vad de kan för att konkurrera med lågprisbolagen och komma undan de förlustbringande Europaflygningarna. Flera låter dotterbolag eller andra aktörer ta över linjer.

– Europa är just nu sorgebarnet inom den globala flygtrafiken. Och SAS har en väldigt stor andel av sina intäkter från Europa, så det är en väldig utmaning. De större europeiska nätverksbolagen hämtar hem lönsamhet på långlinjer, men SAS är så små i de sammanhanget, säger flygjournalisten Richard Björnelid.

SAS har egentligen inget alternativ till att satsa på Europa.

– Man kan inte börja flyga långlinje helt plötsligt. De sitter med en flotta som är tio år gammal, som inte kan konkurrera med nya plan som är mer driftsekonomiska.

Konsulten och flyganalytikern Anders Lidman är djupt pessimistisk om SAS möjligheter. Han säger att det stora problemet för SAS är att bolaget tänker stå för en bravad som inget annat stort flygbolag i Europa klarar av.

– Då menar jag Lufthansa, Iberia, Air France, British Airways. Samtliga säger att de inte klarar att göra Europatrafiken lönsam, den är notoriskt olönsam. Att SAS skulle klara det tror jag inte på, säger Anders Lidman.

Han tycker att fokus bör läggas helt på SAS överlevnadsplan. Att spara och avyttra tillgångar räcker inte långt.

– SAS säger de facto att man ska klara att konkurrera med lågprisbolagen. Det kan man inte, säger Anders Lidman.

Samtidigt som SAS kämpar för att få ihop sin framtidsplan, är stämningen en annan hos konkurrenten Norwegian. På förmiddagen presenterade bolaget sina nya långdistanslinjer från Stockholm och Oslo, med start i maj.

Tre gånger i veckan ska Norwegian flyga från Arlanda till New York, lika många gånger till Bangkok.

"Vi ser fram emot att önska alla välkomna ombord i vår fabriksnya Boeing 787 Dreamliner, det modernaste och mest tekniskt avancerade långdistansflygplan som finns i på marknaden i dag" skriver Norwegians vd Björn Kjos i ett pressmeddelande.

Sven Cahier, ordförande för SAS tjänstemannaförening Unionen, säger att facket har "haft samtal" med ledningen, men inga förhandlingar än så länge.

– Vi vet vad företaget vill, men vi har inte förhandlat om det. När det gäller organisationsförändringar sker det ju genom en MBL-förhandling. Det har vi inte haft, säger Sven Cahier till TT.

Hur ställer ni er till det företaget vill?

– Då svarar jag generellt: Svenska fack är aldrig motståndare till successiva strukturrationaliseringar. Man är inte glad åt att folk får gå, men man är positiv till att företag kan utvecklas och ha en framtid, säger han.

Enligt Sven Cahier finns ingen tidpunkt bestämd för förhandling.

– Men vi är väl informerade om att vi kan få kort inkallelsevarsel.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.