Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-14 09:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sas-storsta-agarna-overens-om-finansieringsplan/

Ekonomi

SAS: Största ägarna överens om finansieringsplan

Foto: Magnus Hallgren

SAS blöder pengar och för att säkra bolagets framtid behövs 12 miljarder kronor i nytt kapital. SAS har nu offentliggjort sin finansieringsplan som stöttas av storägarna.

TT Text
DN Text

Flygbolaget SAS största ägare, den svenska och danska staten samt Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, är överens med bolaget om en finansieringsplan, enligt ett pressmeddelande.

Det egna kapitalet ska återställas med 14,25 miljarder kronor och 12 miljarder kronor säkras genom ett flertal åtgärder.

Bolaget föreslår bland annat nyemission av stamaktier och hybridobligationer men också konvertering av befintliga obligationer till stamaktier.

SAS räknar med att efterfrågan tidigast 2022 kommer att vara tillbaka på nivåerna före covid-19-pandemin. Ett flertal åtgärder för att minska kostnaderna har tidigare aviserats. Totalt handlar det om kostnadsminskningar på 4 miljarder kronor fram till 2022. Bland annat varslades runt 5.000 anställda om uppsägning i april.

”Tillsammans med koncernens reviderade affärsplan kommer rekapitaliseringsplanen att göra det möjligt för oss att stå emot denna kris och komma tillbaka som en stark och hållbar leverantör av skandinavisk infrastruktur”, säger Carsten Dilling, styrelseordförande i SAS i en kommentar.

Läs mer: Regeringen nöjd med SAS hållbarhetsbesked 

Läs mer: SAS vd räknar med vinst om två år 

SAS aktie-kurs har rasat med 10 procent på Stockholmsbörsen under tisdagen.

För att finansieringsplanen ska kunna genomföras krävs bland annat ett godkännande från ägarna på en bolagsstämma. Att huvudägarna, svenska och danska staten, ska kunna delta villkoras också av ett godkännande från EU-kommissionen.

Knut och Alice Wallenbergs stiftelse äger i dagsläget 6,5 procent av SAS. Deras deltagande i nyemissionen villkoras i sin tur av att huvudägarna deltar. Stiftelsen har åtagit sig att att teckna sin pro- rataandel om cirka 259 miljoner kronor av företrädesemissionen, som är på cirka 4 miljarder kronor. 

– Genom Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses deltagande i rekapitaliseringsplanen så bidrar vi till ett långsiktigt konkurrenskraftigt SAS som med en ambitiös hållbarhetsagenda fortsatt kan erbjuda kritisk skandinavisk infrastruktur, säger Göran Sandberg, verkställande ledamot i Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, i ett pressmeddelande. 

Att storägarna befäster sina positioner är ett tveeggat svärd för minde aktieägare. Det säger Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna.

– De mindre ägarna, som inte har möjlighet att vara med i nyemissionen, kommer få sitt ägande rejält utspätt. Men det är klart att SAS ligger illa till och de behövs mer pengar. Det är bättre att äga lite i något än mycket i ingenting, säger han.

Han får medhåll av Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

– För SAS befintliga aktieägare innebär krispaketen en utspädning som heter duga. Men det här är en så kallad ”tradingaktie”. Det är sparare som köpt aktien som en lottsedel på kort sikt, i hopp om att den hårt pressade aktien kan studsa upp vid minsta positiva nyhet, säger hon till DN.

– Jag tror att vi kommer att få se att flygbolag kommer att knytas hårdare till sina stater i och med krispaketen och att andra utmanare kommer att slås ut. Det ger ju på ett sätt SAS och andra nationella flygbolag en fördel när det här väl är över. Men i vilken kostym vi kommer se SAS i är oklart. För resenärer tror jag den här förändringen på sikt innebär färre aktörer, mindre konkurrens och följaktligen högre biljettpriser. Det bör vi vara beredda på, menar Frida Bratt.

När SAS nu får sina pengar som räddar bolaget över coronakrisen så kommer kraven från flera håll på strängare klimatkrav. Finansmarknadsminister Per Bolund har bland annat understrukit vikten av att ha en plan som ligger i linje med Parisavtalets 1,5- gradersmål. 

– Regeringen har varit tydlig med att målen ska hållas och vi ska följa deras (SAS) arbete väldigt noga och se till att utsläppen minskar, men det här är en del av ett brett batteri av åtgärder för klimatet. Det krävs fler åtgärder framöver, säger Per Bolund, och nämner en obligatorisk klimatdeklaration som ett exempel 

Läs mer: Klimataktion på Landvetter

Ämnen i artikeln

SAS
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt