Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 13:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sas-vd-det-ar-en-lattnad-att-strejken-ar-avblast/

Ekonomi

SAS vd: Det är en lättnad att strejken är avblåst

Rickard Gustafson, vd för SAS. Foto: Magnus Hallgren

Det var en lättad vd för SAS, Rickard Gustafson, som strax efter klockan 23 på onsdagskvällen kunde meddela att strejken var avblåst:

– Det är klart att det är en lättnad, säger han till DN.

Rätta artikel

SAS-chefen konstaterade att bolaget nu kan lägga det som hänt bakom sig och att man nu kan sikta framåt igen.

– Det tror jag att vi alla har längtat efter under de här dagarna. 

Vad var det som avgjorde att ni kunde komma överens?

– Att båda parter faktiskt visade vilja att flytta sig och mötas. SAS har verkligen försökt visa att vi vill hitta konstruktiva lösningar men möttes länge av ett ganska fastlåst läge och ultimatima krav, säger Rickard Gustafson.

– Men till slut kom vi tillbaka in i förhandlingsrummet och då var vi betydligt mer lösningsorienterade. Då blev det realförhandlingar och då lossnade det.

Rickard Gustafson, vd för SAS. Foto: Magnus Hallgren

Hur skulle du säga att ni har ändrat er från utgångspunkten till i dag?

– Jag vill inte gå in i några detaljer men ja, vi har flyttat på oss och pilotföreningen har flyttat på sig. SAS försökte undvika konflikt in i det längsta och tyckte att vi la ett attraktivt erbjudande på bordet. Tyvärr valde man att tacka nej till det och istället att ta ut sina medlemmar i en storskalig konflikt. Jag beklagar detta och beklagar att så många kunder drabbades.

Hur mycket kan detta ha kostat SAS?

– Det är klart att det är kännbart, det är stora tal vi talar om. Men eftersom vi är ett börsbolag vill jag återkomma med en exakt siffra. Men det är garanterat ett ansenligt belopp.

Rickard Gustafson, vd för SAS. Foto: Magnus Hallgren

Hur tror du att konflikten har påverkat kundernas förtroende för er?

– Det stärker inte vårt kundkapital när vi inte lever upp till vårt kundlöfte. Jag beklagar detta. Det finns många ledsna och frustrerade kunder som inte kom iväg som de planerat. Men jag hoppas att många av dem har mött de väldigt dedikerade SAS-medarbetare som har lagt hela sin själ och gjort stora uppoffringar för att försöka hjälpa kunderna.

Kommer ni att göra något särskilt för att få tillbaka förtroendet?

– Först och främst måste vi upp och flyga igen.

Billigare resor?

– Vi får se. Det kan hända mycket spännande under våren.

När kommer trafiken att vara igång igen?

– De första flygen kommer att lyfta under morgonen men det tar tid innan hela vårt nätverk är igång igen. Jag uppmanar kunderna att gå in på hemsidan och kolla.

Läs mer: Pilotföreningen: Vi är nöjda med avtalet

Läs mer: SAS-strejken avblåst – parterna eniga om nytt avtal

Läs mer: Analysen: Biljettpriserna kan sjunka efter strejken