Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 23:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sas-vd-utslappsfritt-flyg-om-15-20-ar/

Ekonomi

SAS vd: ”Utsläppsfritt flyg om 15-20 år”

SAS vd Rickard Gustafson vill se fler företag investera i storskalig produktion av biobränsle.
SAS vd Rickard Gustafson vill se fler företag investera i storskalig produktion av biobränsle. Foto: Marc Femenia

SAS sålde över 30 miljoner flygturer under 2018 och flygbolagets vinst var högre än väntat. Samtidigt växer kritiken mot flygets klimatpåverkan. 

Ida Yttergren
Rätta artikel

Under 2018 hade SAS fler passagerare än någonsin tidigare samtidigt som bränslenotan blev högre. Företagets vd Rickard Gustafson, är sammantaget nöjd med rapporten för det fjärde kvartalet. 

– Vi gläds åt resultatet och vill fortsätta i samma riktning när vi tar oss an 2019, säger han. 

Hur ser ni på bränslepriserna framöver? 

– Oljepriset svänger rejält, där bränslepriserna är på väg upp. Vi kommer fortsätta utveckla vårt erbjudande och flyga dit våra kunder vill att vi ska flyga när de vill flyga dit, säger han. 

Hur har ni märkt av flygskatten? 

– Vi avvaktar med besked om den direkta effekten på kundefterfrågan till efter vinterperioden. Jag kan konstatera att SAS har betalat över 200 miljoner kronor i flygskatt i Sverige och över 600 miljoner kronor i Norge till något som inte gör industrin hållbar eller som har någon positiv påverkan på miljön. Jag anser att pengarna kan användas på ett bättre sätt i omställningen mot att göra flyg till ett hållbart resande, säger Rickard Gustafson.

När kommer flyget kunna vara hållbart? 

– Jag är övertygad om att mänskligheten fortsätter driva teknologisk utveckling. En dag kommer en ny teknologi som gör det möjligt att driva ett stort kommersiellt flyg utan utsläpp. Men det kommer säkert att ta 15-20 år innan den verkligheten är uppfylld. 

”Jag tror att världen behöver flyget. Det ligger till grund för den välfärd vi alla åtnjuter och skapar en tolerant värld omkring oss.”

SAS har som ambition att som företag minska klimatavtrycket med 25 procent till år 2030. Rickard Gustafson anser att SAS har ett stort ansvar i att medverka till att begränsa den globala uppvärmningen. 

– Vad vi kan göra här och nu är att investera i nya flygplan som är 15–18 procent mer bränsleeffektiva än traditionella flygplan och släpper därmed ut mindre mängd koldioxid. Vi vill kunna tanka biobränsle. Det har en direkt påverkan och är möjlig i dag om man kan göra produktionen storskalig. Vi försöker också göra det lättare för konsumenterna att klimatkompensera. 

Anser du att vi kan fortsätta flyga i den utsträckning vi gör? 

– Jag tror att världen behöver flyget. Det ligger till grund för den välfärd vi alla åtnjuter och skapar en tolerant värld omkring oss. Vi måste se till att människor ska kunna fortsätta flyga men självklart inte med ett negativt miljöavtryck. Långsiktigt ska teknologin lösa det, här och nu finns andra åtgärder vi måste ta och det är vi beredda att göra. 

Det mesta pekar på att flyget inte hinner ställa om i tid för att hålla riktlinjerna för den globala uppvärmningen. Hur resonerar ni kring det? 

– Jag vet inte om jag håller med. Biobränsle finns redan och tekniken tillåter att det används för att flyga med. Den tillverkning av biobränsle som sker går främst till lastbilar. Det går att ställa om och det går att utöka produktionen till biobaserat jetbränsle redan nu. Vad som krävs är rätt incitament som gör att fler företag vill satsa på den typen av produktion, Rickard Gustafson. 

Läs även: SAS vinst högre än väntat

Läs även: Kabinpersonal vittnar om spänd relation till SAS-ledningen 

Läs även: Andreas Lindberg: Därför krisar SAS