Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-06 16:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/scania-kor-full-produktion-fran-juni-men-drar-ned-arbetet-for-tjansteman/

Ekonomi

Scania kör full produktion från juni – men drar ned arbetet för tjänstemän

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Lastbilsjätten Scania kommer att vara i full produktion från nästa månad, men förlänger samtidigt korttidsarbetet för tjänstemän till i slutet av september. 

Företaget oroas över en svag efterfrågan även nästa år, drar ner på antalet konsulter och uppmanar sina anställda att använda ledigheten till vidareutbildning.

I en information nyligen till alla anställda i Sverige står att ”Scania befinner sig i ett ytterst besvärligt läge”. Det innebär en snabb verklighetsförändring på väldigt kort tid för lastbilstillverkaren, vars fjolår gav en historiskt hög vinst. 

I brevet står att det råder ”betydande osäkerhet om den kommande efterfrågan på våra produkter under resten av året och även under 2021.”

Därför är allt fokus nu på värna inflödet av pengar, kassaflödet. VD Henrik Henriksson talade i en intervju med DN i början av maj om att ”beta av orderböckerna”; att leverera de lastbilar och bussar som beställdes innan coronakrisen stängde produktionen i slutet av mars.

– Nu är vi uppe i tre dagars produktion , nästa vecka blir det fyra dagar och från 1 juni fem dagar i veckan i alla våra fabriker i Europa och Brasilien. Om inget oförutsett händer, säger Karin Hallstan, presschef på Scania till DN.

Full tillverkning gäller alltså, för att försöka komma ikapp beställningarna och därmed få in pengar. Den prioriteringen syns också i det nya avtal för korttidspermittering från 1 juni till 22 september, som nu är klart. Det innebär att framför allt tjänstemän under den tiden får jobba allt från endagars- till fyradagarsvecka.

– Av de 19.000 anställda i Sverige, jobbar cirka 9.000 inom produktion eller logistik. De kommer i stort sett alla att jobba hundra procent. Den fortsatta korttidspermitteringen kommer att gälla till exempel forskning och utveckling, inköp, marknadsföring och it, säger Karin Hallstan.

Scania kommer också hädanefter att ha som huvudprincip att inte förlänga uppdragen för konsulter ”som inte bedöms som affärskritiska. Målet är att fast anställda ska kunna överta dessa uppgifter och därför uppmanas de permitterade nu tjänstemännen att ”utnyttja hälften av permitteringstiden till kompetensutveckling.”

– Det kan ske antingen genom vår egen Scania Academy men också via andra partners, säger Karin Hallstan.

Det kommer att ta en stor del av innevarande och nästa kvartal för att beta av den uppdämda orderstocken. I samband med senaste kvartalsrapporten var vd Henrik Henriksson osäker på om man efter det åter måste sänka tillverkningstakten.

Då talade han om fortsatt dystra utsikter men också ett antal ljuspunkter - som att försäljningen visar på viss återhämtning i Kina och Sydkorea, och att verkstäderna där åter hade normal beläggning.

Omsättningen under de tre första månaderna sjönk med 8 procent, nettovinsten med drygt 40 procent. En orsak var att man stängde fabrikerna mitt i produktionen så att säga – företaget hade tagit kostnader, men inte kunnat skicka fakturan.  Ett annat skäl var att man reserverat sig för eventuella förluster mot kund.

Orderingången för lastbilar kompenserades under första kvartalet av ett antal storordrar för stadsbussar – totalt handlar det om en nergång på 23 procent jämfört med samma tid i fjol.

– Det kommer förstås att påverkas oss ekonomiskt resten av året, säger Karin Hallstan.