Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Scanias fina fjolår i siffror

Fint år för Scania. Arkivbild.
Fint år för Scania. Arkivbild. Foto: Jacques Wallner,

Scania kan se tillbaka på ett rekordår 2017. En försäljning om nästan 120 miljarder kronor, ett rörelseresultat om drygt 12 miljarder kronor samt rekord för lastbilsleveranserna. 

Scania, som ingår i Volkswagenkoncernen, rullar på i hög fart. Totalt levererades drygt 82.000 lastbilar under fjolåret;  en uppgång med 13 procent jämfört med 2016, enligt bokslutet. 

Bussleveranserna utvecklades mer blygsamt med en procents ökning till drygt 8.000 medan leveranserna av motorer växte med nio procent till drygt 8.500 enheter.

Framöver ser det också bra ut. Henrik Henriksson, vd för Scania, noterar i sin kommentar att: ”Under 2017 översteg orderingången för första gången 100.000 fordon...". Ja den noteras till drygt 109.000 fordon.

Men när utvecklingen skenar i den här takten uppstår slitningar i flödena. I en vd-kommentar heter det ”begränsningar i leverantörskedjan”. Till viss del kan det skyllas på att Scania under året förnyade sitt lastbilsutbud vilket temporärt innebar dubbla produktprogram.

Marknadsmässigt ser det ljust ut på de flesta håll. Den viktiga Europamarknaden visar fortsatt god efterfrågan för lastbilar. Scanias marknadsandelar för lastbilar är drygt 16 procent och för bussar närmare 7 procent.

Också i Latinamerika och Ryssland rullar det Scanias väg. 

Det är lastbilarna som främst bär Scania. Nettoomsättningen för bussar sjönk under året med 4 procent till drygt 10 miljarder kronor. Serviceintäkterna visar en fin utveckling med en ökning om 10 procent till närmare 24 miljarder kronor.

Också finansieringsaffärens rörelseresultat växte rejält till närmare 1,3 miljarder kronor (1,0 föregående år).

Aktieägarna kan, om styrelsens förslag bifalls av stämman, räkna med att få dela på 4.353 miljoner kronor.

Vad finns då för orosmoln mer än ansträngda leverantörskedjor? EU-kommissionen har bötfällt Scania med 8,4 miljarder kronor för kartellbildning. Detta har överklagats. Scania berättar att företaget också är föremål "för civilrättsliga skadeståndskrav från direkta och indirekta kunder...".

Scania 2017

Omsättning: 119.713 (15 procent)

Rörelseresultat: 12.434 (97 procent)

Vinst efter skatt: 8.705 (168 procent)

Fordonsleveranser: 90.777 (12 procent)

Antal anställda: 49.263 (6,5 procent)

 

 

 

 

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.