Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-29 08:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/seger-for-svenska-ingenjoren-nu-andras-reglerna-for-trafikljus-i-usa/

Ekonomi

Seger för svenska ingenjören – nu ändras reglerna för trafikljus i USA

Mats Järlström.
Mats Järlström. Foto: Institute for Justice

Mats Järlström är svensken i USA som räknade ut att trafikljusen i landet fungerade fel. Som drogs inför domstol, anklagad för att vara falsk ingenjör.  Som tog striden, vann och nu kan fira: Hans sätt att räkna ut tiden för den gula perioden blev just officiell.

Han visste knappast vad det skulle betyda, när Mats Järlströms fru fångades på en övervakningskamera när hon körde mot rött, i en korsning nära parets hem i Oregon, USA. Men han anade att något var fel, så han började räkna: Gav trafikljuset rimligt lång tid med gult ljus för att man som bilist skulle hinna stanna?

Nej, blev hans slutsats. Inte om man planerade att svänga i korsningen. Antingen tvingas man till en obehagligt snabb inbromsning, eller att köra olämpligt snabbt för att sedan kunna svänga.

Det var våren 2013 och händelsen skulle bli starten för en mångårig process i både domstol och utanför. DN har tidigare rapporterat om hur han kontaktade myndigheter för att lägga fram sina argument, men i stället blev anklagad för att bedriva arbete som ingenjör utan tillstånd. 

De lyssnar på mig nu, men det har varit en strid. Jag är väl inte deras favoritperson, för jag har ju visat att de har haft fel i flera decennier

En lokal myndighet i Oregon slog fast att han hade ”använt specialkunskaper inom matematik, fysik och ingenjörskonst” – otillåtet eftersom han inte var licensierad ingenjör.

Historien valsade runt i domstolar, överklagades och till slut vann Mats Järlström. Det var inte förbjudet för honom, gymnasieingenjör från Norrköping, att offentligt klaga på hur trafikljusen fungerar och lägga fram sitt eget alternativ. Det var en seger, för honom och de som hade slagits för hans sak: Att hindra honom var en otillåten inskränkning av hans yttrandefrihet. En seger var det, men inte för frågan om trafikljusen. 

Så Mats Järlström fortsatte att uppvakta myndigheter och organisationer för trafikingenjörer. (Till DN har han tidigare sagt att han inte ser ”envis” som ett negativt ord. Ett tecken på det är att han genom hela processen har fört en parallell kamp för att USA:s domstolsväsende ska lyckas stava hans namn korrekt med ä och ö. Det har inte alltid lyckats.)

Mats Järlström.
Mats Järlström. Foto: Institute for Justice

Men i höstas kom genombrottet: ITE, en internationell sammanslutning av 16.000 ingenjörer i transportsektorn, öppnade för att ta fram en ny rekommendation för hur trafikljus ska byggas, baserad på Mats Järlströms sätt att räkna. En sådan förändring kan få effekter över hela världen. ITE:s ord väger tungt. Dock inte i Sverige, för som Mats Järlström tidigare har berättat så har vi redan en mer generös gul period.

Så i dagarna kom marsutgåvan av ITE:s tidning ITE Journal, med trafikljus som huvudtema. Sju år efter att Mats Järlström började sin uträkning läggs där den nya modellen för trafikljus fram, och den bygger på svenskens idé. ”An Explanation of Mats Järlström's Extended Kinematic Equation” är rubriken på en av de bärande artiklarna.

Däremot nämner organisationens ordförande inte ens Mats Järlströms namn i sin inledande kolumn. 

– De lyssnar på mig nu, men det har varit en strid. Jag är väl inte deras favoritperson, för jag har ju visat att de har haft fel i flera decennier, säger Mats Järlström i telefon från hemmet i Oregon. 

Är du färdig med trafikljusen nu?

– Nej, det här bara bara början på en lösning. Vi måste titta på vad som händer när man kör på en väg med en uppförsbacke. Eller en kurva. Vi måste ta det till tre dimensioner. 

ITE Journal stavar i sitt nummer om trafikljus genomgående Järlström med ä och ö.