Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-07 02:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sena-aterbetalningar-for-resor-granskas/

Ekonomi

Sena återbetalningar för resor granskas

Konsumentverket har inlett en tillsyn mot resebolagen SAS, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillräckligt snabbt,  rapporterat SVT Nyheter.

TT Text

Den som får sin bokade resa inställd har enligt lagen rätt att få hela beloppet tillbaka. För flyg ska det ske inom sju dagar, och för paketresor inom två veckor. Men i och med den lavinartade ökning av avbokningar som skett har bolagen inte kunnat upprätthålla tidskraven – vilket har märkts hos Konsumentverket.

Myndigheten har fått in tio gånger fler anmälningar om paketresor i april och maj än i fjol, nästan samtliga gällande återbetalningar, enligt SVT.

SAS, Tui, Norwegian och Ving sticker ut i anmälningsstatistiken, varför en riktad tillsyn har inletts mot dem.

– Vi har haft viss förståelse hittills, men det är ju ändå så att pengarna ska inte komma från konsumenterna här. Det finns konsumentskyddande regler och de är väldigt tydliga, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, till SVT.