Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Service på hotell kan bli dyrt

Hotellkedjor hakar på lågprisflygbolagens trick — och tar extra betalt för service som tidigare ingått i priset. Bli inte förvånad om du måste betala dyrt för tvål, städning och tv-tittande.

– Det ser billigt ut på sökmotorerna. Men sedan kommer ett saftigt påslag i sista stund, säger Ole Stouby, vd för sajten travelmarket.se, till TT.

Fantasifullheten är stor när hotell sätter prislappar på service under hotellvistelsen. Tune Hotels, med hotell i Asien och Storbritannien, tar en tjuga för ett paket med tvål och handdukar. Städningen kostar 80 kronor per gång.

Hotellkedjan Easyhotel vill ha en femtiolapp för att låna ut en fjärrkontroll till tv:n på ett hotell i Berlin.

– Som konsument måste man verkligen vara på sin vakt. Ibland förekommer märkliga tillägg som energi- eller turistskatt, säger Ole Stouby.

Trenden började i USA för några år sedan och har spridit sig till flera länder i Europa. I Sverige har allt fler hotell mjukstartat med det nya konceptet — genom att ta betalt för frukosten.

– Vi märker att våra kunder ställer höga krav på standard. Men även att man ska kunna välja bort saker för att få ett lägre pris, säger Evelina Ander, presskontakt på mrjet.se.

När lågprisflygbolag införde tilläggsavgifter för bagage och mat gjorde många nationella flygbolag likadant. Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) tror att fenomenet speglar av sig på den svenska hotellbranschen.

– Avgift för frukost är nog det första exemplet vi märkt. Hotell anpassar sig på olika sätt för att erbjuda det kunden vill ha. Kruxet är att kunder blir besvikna om informationen blir mer bristfällig, säger Rikard Bergsten, klassificeringschef på SHR.

Även Konsumentverket är inne på den linjen.

– Risken är att det blir svårare att jämföra priserna, säger Conny Karlsson, jurist på Konsumentverket.

Fakta:Exempel på avgifter

Fakta: Exempel på avgifter

Internet, garage och frukost är det vanligast att man får betala tilläggsavgifter för på hotell i Skandinavien.

Många hotell i Sverige tar även betalt för utsikten från rummet.

Tune Hotels, som har hotell i Asien och Storbritannien, tar bland annat betalt för frukost, luftkonditionering, tvål, handduk, schampo och hårtork.

Easyhotel vill ha betalt för utlån av fjärrkontroll och om rummet är utrustat med fönster.

Källa: Hotellens hemsidor

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.