Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 12:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sj-forbattrar-forbindelser-med-kontinenten/

Ekonomi

SJ förbättrar förbindelser med kontinenten

Foto: Magnus Hallgren

Trycket på att ta sig ut i Europa med tåg blir allt starkare. Nu anpassar SJ sin tidtabell för att förbättra förbindelserna med kontinenten.

Rätta artikel

Det senaste året har intresset för att ta tåget ut i Europa ökat markant. Facebookgruppen Tågsemester, där privatpersoner ger varandra tips om tågresande har nu mer än 85.000 medlemmar.

Samtidigt har det blivit tydligt att möjligheterna blivit allt sämre under senare år. 

Flera nattågslinjer genom Europa har lagts ned och SJ har monterat ned sin utlandsbokning.

DN har tidigare tipsat om hur man kan hitta resor med tåg i Europa.

Nu ser SJ över sina tidtabellsönskemål för nästa år för att underlätta för svenskar att ta sig vidare söderut i Europa.

I sin ansökan till Trafikverket anpassar man bland annat sitt nattåg mellan Stockholm och Malmö. På det sättet öppnas en möjlighet att byta till Öresundståg i Lund för vidare resa till Köpenhamn.

– Nattågen går tyvärr inte att köra över Öresundsbron, men på det här sättet underlättar vi resandet, säger Petter Essén, ansvarig affärschef på SJ. 

Den nya förbindelsen gör att resenärer hinner med morgontåget mellan Köpenhamn och Hamburg. Därifrån finns avgångar vidare till stora delar av Europa.

– Den stora fördelen är att du därmed kan kliva på SJ:s nattåg i Stockholm vid 23 på kvällen och vara framme i Hamburg strax efter tolv dagen därpå. En stor del av resan sker medan du sover, säger Petter Essén.

Även nattåget från Malmö anpassas till resenärer som kommer med Öresundståg från Köpenhamn.

Under nästa år hoppas SJ kunna erbjuda tre dagliga förbindelser Stockholm– Köpenhamn–Hamburg åt varje håll.

– Restiden hela sträckan kommer att bli runt 10–12 timmar beroende på avgång, säger Petter Essén.

Om SJ:s ansökan godkänns av Trafikverket kommer den nya tidtabellen med förbättrade förbindelser till kontinenten att börja gälla den 15 december i år.

Satsningen på bättre förbindelser 2020 är starten på en femårig plan som SJ beslutat om för att öka kapaciteten mellan den svenska och danska huvudstaden med 50 procent.

Problemet är att endast en tredjedel av X-2000-tågen är anpassade för att kunna köra över Öresundsbron.

– När vi byggde om tågen för detta tyckte vi att vi hade gott om kapacitet, men nu har vi nått taket på grund av det stora intresset för sträckan.

Ännu lättare vore det om alla tåg kunde köra över Öresundsbron. Det går inte i dag på grund av att Danmark har ett annat el- och signalsystem för tågen. Dessutom ställer kombinationen av bredd och längd på de svenska nattågsvagnarna till det på danska stationer.

– El- och signalsystem har vi en plan för att lösa på sikt. Våra renoverade X-2000-tåg kommer till exempel att kunna köra över bron. Det gäller även vår nya snabbtågsflotta som vi just nu genomför en upphandling för. De kommer att kunna köra 250 kilometer i timmen där banorna medger det, säger Petter Essén.

De nya snabbtågen kommer även att sättas in på sträckan Göteborg och Köpenhamn.

– Det innebär att vi får entimmestrafik både där och mellan Stockholm och Köpenhamn, säger Petter Essén.