Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-02 17:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sj-gor-helomvandning-behaller-nattagslinje-mellan-goteborg-och-umea-aret-runt/

Ekonomi

SJ gör helomvändning – behåller nattågslinje mellan Göteborg och Umeå året runt

Från och med den 13 december kommer SJ att köra direkttåg mellan Duved och Göteborg, samt Umeå och Göteborg. Beskedet kommer knappt tre månader efter att bolaget meddelade att linjerna dras in.
Från och med den 13 december kommer SJ att köra direkttåg mellan Duved och Göteborg, samt Umeå och Göteborg. Beskedet kommer knappt tre månader efter att bolaget meddelade att linjerna dras in. Foto: Stefan Nilsson, Stefan Nilsson

SJ kommer att köra nattåg direkt mellan Göteborg och Umeå respektive Duved. Tågbolaget gör därmed en helomvändning efter att i februari ha meddelat att linjerna läggs ner. 

– När pandemin väl lagt sig tror vi att resandet kommer att fortsätta uppåt, säger SJ:s affärschef Jan Kyrk. 

Det var när SJ förlorade Trafikverkets upphandling av trafiken till övre Norrland som bolaget meddelade att direktlinjerna mellan Göteborg och Jämtland samt övre Norrland skulle dras in. När bolaget körde båda sträckorna kunde tåg från Stockholm och Göteborg mötas i Sundsvall, kopplas om och fortsätta i två olika riktningar, vilket gjorde trafiken mer lönsam. Nu skulle det inte längre vara möjligt att köra linjerna till och från Göteborg, sa SJ:s affärschef Jan Kyrk till DN i februari. 

Tre månader senare har bolaget gjort en ny bedömning. 

– Innan covid-19 slog till såg vi ett jättebra nattågsresande. Fram till mitten av mars hade vi jättestora ökningar. Vi tror att när pandemin väl lagt sig kommer detta att bli riktigt bra, säger han. 

SJ planerar nu att köra en direktlinje mellan Göteborg och Duved och en mellan Göteborg och Umeå, varje dygn, året runt. Enligt affärschefen ska detta gynna såväl småföretag som turister, kommuner och regioner i norra och södra Sverige. Jan Kyrk tror att coronapandemin kan bidra till att fler väljer att resa inrikes. Satsningen på direktlinjerna har inget slutdatum. 

– Vi beställer tidtabeller för ett år i taget från Trafikverket, precis som alla andra. Men det här är en långsiktig satsning.

Jakob Granqvist frilansar som skådespelare och scentekniker. Innan coronakrisen reste han ofta mellan hemstaden Luleå och Göteborg.
Jakob Granqvist frilansar som skådespelare och scentekniker. Innan coronakrisen reste han ofta mellan hemstaden Luleå och Göteborg. Foto: Privat, Privat, Privat

Planerna på att lägga ner direktlinjerna skapade starka reaktioner i norra Sverige i början av året. Luleåbon Jakob Granqvist startade en protestlista, som nu fått 35.000 namnunderskrifter och överlämnats till regeringen. Jakob Granqvist kallar SJ:s nya besked för halvbra. 

– Det är bättre än inget. Men vi som har kämpat för detta har inte kämpat för en halv lösning, säger han.

Jakob Granqvist pekar på att den som reser från Luleå och Boden inte kommer att kunna resa direkt till Göteborg, vilket var möjligt när Trafikverket upphandlade trafiken till övre Norrland av SJ.  

– Det riskerar att göra att fler väljer bort tåget. Men det här är såklart kul för Umeåborna, säger han.

Direktlinjerna mellan Göteborg och Duved samt Göteborg och Umeå kommer att börja rulla den 13 december. 

Läs mer: Hård kritik mot indragna nattåg: ”Det är storstadsnonchalans”