Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 05:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sj-taget-punktligare-an-flyget-forra-aret/

Ekonomi

Tåget punktligare än flyget förra året på populära sträckor

Snabbtågen var under 2019 mer punktliga än flyget på flera populära sträckor.
Snabbtågen var under 2019 mer punktliga än flyget på flera populära sträckor. Foto: Stefan Nilsson

Under 2019 var tåget punktligare än flyget på flera sträckor där konkurrensen är hård, till exempel mellan Stockholm och Göteborg.

– Det är dags att slå hål på myten om flygets punktlighet, säger Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ.

Att säkert komma fram i tid brukar ofta vara ett skäl när resenärer väljer flyget före tåget. Nya siffror visar att tåget under 2019 var punktligare än flyget. 

SJ har med hjälp av Trafikverkets och Flightstats statistik jämfört punktligheten mellan de egna snabbtågen och flygbolagen SAS, Norwegian och BRA på fyra av de mest populära sträckorna: Stockholm–Göteborg, Stockholm–Malmö, Stockholm–Sundvall, samt Stockholm–Umeå.

I samtliga dessa fall är tåget punktligare. På sträckan Stockholm Göteborg var till exempel 77 procent av snabbtågen i tid under 2019, jämfört med 64 procent av flygen. Största skillnaden fanns på sträckan Stockholm–Sundsvall, där 86 procent av tågen var i tid mot 64 procent av flygen.

– Vi har vetat om det här under några år, och nu är det dags att slå hål på myten om flygets punktlighet i förhållande till tågen, säger Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ.

Även MTR Express har jämfört punktligheten mellan flyg och tåg på sträckan Stockholm–Göteborg och kommit till samma slutsats, med tillägget att MTR Express även är punkligare än SJ:s snabbtåg.

– Det finns en generell bild hos allmänheten att flyget skulle vara punktligare än tåget. Våra siffror visar att så inte är fallet, Det är positivt att fakta och siffror visar hur läget egentligen är, säger Mats Johannesson, vd på MTR Express.  

Ett tåg räknas vara i tid vid högst fem minuters försening. För flyget gäller 15 minuters försening. SJ:s statistik har räknats om för att bli jämförbar.

Britt-Marie Olsson säger att de sträckor som valts ut är de som känts mest relevanta ur ett kundperspektiv. 

– Det vill säga där vi tänker oss att många kunder gör en avvägning om de ska ta tåget eller flyget, säger hon.

Fredrik Kämpfe, branschchef för flyg på Transportföretagen, betonar att han inte vet exakt hur SJ räknat men tycker att det är bra att jämförelsen gjorts:

– Det har varit ett problem att det inte funnits jämförbara siffror för tåget och flyget. Det vore bra om vi framåt kunde ta fram jämförelsesätt som vi kan vara överens om.

Vad säger du om det här resultatet?

– Jag har inte sett siffrorna tidigare, men spontant blir jag lite förvånad över att punktligheten är så pass låg för både tåget och flyget. Jag ser ingen motsättning mellan tåget och flyget, utan tycker att det är viktigt att poängtera att alla strävar efter en högre punktlighet.

Han säger att konsekvenserna av flygets förseningar möjligen blir lindrigare än när det gäller tåget.

– Vi har ju sett att hela tåg fått ställas in i bland. Det händer sällan med flyg. Dessutom så går det ofta ett flyg lite senare som man kan boka om till i så fall.

Ved beror flygets förseningar på?

– Här i Sverige är det nog oftast problem med infrastrukturen på flygplatserna, som kapacitetsbrister vid gaten, eller väder som ligger bakom. 

Under 2019 skedde rejäl uppryckning av tågens punktlighet generellt. I snitt 91,3 procent av alla tåg nådde sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell. Det är en markant förbättring jämfört med året före, då 88 procent av tågen kom i tid, visar officiell statistik från Trafikanalys.

– Under 2019 ser vi den högsta noteringen för punktlighet sedan vi började mätningarna 2013, säger Henrik Petterson, statistiker på Trafikanalys. 

Den kraftigaste förbättringen stod de långväga fjärrtågen för. 79 procent av dessa tåg kom i tid jämfört med 72 procent året före.

Man ska dock ha i åtanke att 2018 var ett år så både sommar- och vintervädret ställde till det för tågtrafiken med snökaos, värme och skogsbränder. 

Tågtrafiken fortsatte att öka i Sverige under 2019. För första gången framfördes över en miljon tåg till slutstation.

– Lite anmärkningsvärt är det att vi sett den bästa punktligheten samtidigt som tågresandet varit rekordhögt, säger Henrik Petterson.

Fjärrtågen stod för den kraftigaste förbättringen av punktligheten under 2019.
Fjärrtågen stod för den kraftigaste förbättringen av punktligheten under 2019. Foto: Christian Kruse

Nästan alla tågförseningar beror antingen fel på infrastrukturen, problem med tågen, eller yttre faktorer, som att obehöriga rör sig på spårområdet.

Ann-Sofi Granberg är biträdande chef för trafikplanering och trafikledning på Trafikverket. Hon säger att samarbetet i branschen som inleddes 2013 varit avgörande för att punktligheten har blivit så mycket bättre:

– När vi tillsammans arbetar systematiskt med förebyggande åtgärder och prioriterar de mest kritiska delarna av anläggningen så ger det resultat.

Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ, håller med om att det är samarbetet i branschen som nu börjar ge utdelning.

– Vi har fått en robustare tidtabell, banarbeten planeras bättre och infrastrukturinsatserna sätts in där det går flest tåg. Det är många bäckar små, säger hon.

Flyget klarade inte punktligheten lika bra som flyget 2019.
Flyget klarade inte punktligheten lika bra som flyget 2019. Foto: Magnus Hallgren

 

Järnvägsbranschen kommer sannolikt att nå sitt generella punktlighetsmål på 95 procent under 2020, men dess företrädare är ändå hoppfulla inför framtiden. 

– Början av 2020 ser mycket bra ut. Det enda området som går åt fel håll är spårspring. Att människor rör sig på och intill spåren får väldigt stora konsekvenser. Säkerheten går alltid främst och vi måste därför ofta stoppa all trafik då, säger Ann-Sofi Granberg på Trafikverket.

Läs mer: Så mycket kan du få tillbaka vid tågförseningar