Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-09-28 21:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sj-tvingas-skjuta-pa-julbiljetter-kan-slappas-i-slutet-av-november/

EKONOMI

SJ tvingas skjuta på julbiljetter – kan släppas i slutet av november

Monica Lingegård pekar flera gånger på att SJ får klä skott för branschens misstag.
Foto: Robin Bäckman

SJ fortsätter att tyngas av såväl egna som andras problem. Nu ser det stora släppet av vinterresorna ut att bli kraftigt försenat.

– Om man har funderingar om vad jag ligger vaken över på nätterna så är det detta, säger vd Monica Lingegård.

Det har nog inte undgått någon att det har varit problem på järnvägarna i år. Inte minst har detta märkts hos SJ, som är den största operatören inom persontrafik.

Punktligheten har varit två procent sämre än 2019, det senaste året innan pandemin, och man har ställt in ungefär 900 av de 15 000 avgångarna som var planerade under sommaren. Dessutom har biljetter många gånger inte kunnat släppas förrän nära inpå avgångarna.

Det är bekymmersamt, men vd:n Monica Lingegård vill samtidigt påpeka att mycket av det strul som når resenärerna ligger bortom hennes kontroll. Vad gäller förseningar till exempel så beror 76 procent på sådant som SJ inte kan kontrollera, enligt det statliga bolagets egen analys.

– SJ är samma sak som branschen för majoriteten av dem som reser med oss. Det är härligt på många sätt men ibland kan det vara otroligt frustrerande att uppleva att vi tar ansvar för saker som vi inte kan påverka.

Var fjärde försening beror ändå på er själva – är det en godkänd nivå?

– Absolut inte. Det är kopplat till att vi inte har kunnat producera så mycket som vi hade velat, säger Monica Lingegård.

Lingegård tillträdde som SJ:s första kvinnliga vd i augusti 2020.
Foto: Robin Bäckman

En av de yttre faktorerna som hon inte kan bortse från är Trafikverkets problem med att informera banarbeten i tid.

Mot slutet av varje år fastställer myndigheten en så kallad tågplan som ska gälla från andra helgen i december och större delen av nästkommande år. I den ser tågbolagen precis när, var och hur de ska köra i ett år framöver. Uppstår det sedan behov av reparationer eller underhåll i spåren så ska Trafikverket meddela tågbolagen detta senast 18 veckor innan banarbetet ska utföras – så att de vet om de kan sälja biljetter till avgången.

Trafikverket har haft problem med detta hela året. När det har varit som värst har myndigheten inte informerat om banarbeten förrän en till två veckor i förväg. Det gör att SJ inte vill släppa biljetter till vissa avgångar som de tror kan påverkas av banarbeten, av rädsla för att sedan behöva boka av med kort varsel.

Att det ser ut så samtidigt som SJ ser en rekordstor efterfrågan på tågresor bekymrar Monica Lingegård.

– Aldrig någonsin har Trafikverkets förmåga varit viktigare. Då känns det frustrerande att de just nu inte riktigt klarar det här, säger hon och rättar genast sig själv:

– Det var nog dagens underdrift. De är inte ens i närheten av att klara det.

Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet, har uppmanat Trafikverket att rätta sig efter reglerna och hotat med ett vitesföreläggande om det inte sker. För att få ordning på planeringen har Trafikverket stuvat om. Bland annat har man tagit personal från planeringen av nästa års stora tågplan och satt på de mer kortsiktiga banarbetesfrågorna.

Det har gjort att tågplanen för 2023 är försenad. Som en följd av det kommer SJ inte att kunna göra sitt stora vinterbiljettsläpp i slutet av september som de brukar göra.

– Det ärliga svaret är att vi inte vet exakt när det blir, säger Monica Lingegård.

Monica Lingegård har innan tiden på SJ styrt statliga Samhall i nästan tio år.
Foto: Robin Bäckman

Bedömningen är att biljetterna ser ut att kunna släppas mot slutet av november, men det hänger på Trafikverket och när de kan leverera tågplanen.

– Om man funderar över vad det är jag ligger vaken över så är det detta. Våra kunders förtroende är otroligt viktigt, säger Monica Lingegård.

Hon kan inte släppa att det är hennes företag och medarbetare som tvingas möta resenärerna och klä skott för andras problem.

– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november... Det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med. Jag har övervägt att vi ska släppa alla biljetter ändå och försöka vara otroligt duktiga på att boka om, eller ställa krav på Trafikverket att de inte får genomföra de banarbeten som inte är planerade 18 veckor innan.

Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november... Det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med

Samtidigt har SJ också sina egna problem. Beläggningen är hög, tågen är ofta fullbokade och efterfrågan bedöms vara betydligt högre än vad SJ har lyckats leverera.

Det finns kördugliga vagnar och lok som står oanvända, men SJ kan inte ta dem i bruk trots att vd Monica Lingegård gärna skulle vilja det. Pandemin, bristande schemaläggning och dålig arbetsmiljö har bidragit till en personalbrist som gör att de helt enkelt inte kan bemanna fler tåg, enligt vd:n.

Dessutom vill hon inte belasta Trafikverket ytterligare genom att söka extra plats i spåren mitt under gällande tågplan.

– De klarar inte att hantera det. Ett annat exempel på det är att vi har många företag som vill chartra tåg. Den försäljningen har vi stoppat nu och det enda skälet att vi gör det är Trafikverkets dåliga framförhållning, säger Lingegård.

På längre sikt ser hon mer hoppfullt på kapacitetsfrågan, inte minst tack vare de nya regional- och fjärrtågen som ska tas i trafik 2026.

– Då kommer vi kunna öka kapaciteten ordentligt. Men redan innan det, med 1 000 nya medarbetarna som vi rekryterar, egen lokförarskola och bättre planering, så hoppas vi att kunna utöka vår förmåga att köra mer tåg även till nästa år, säger Lingegård.

SJ har beställt 25 nya regionaltåg och lika många snabbtåg som ska öka kapaciteten framöver. Affärerna är tillsammans värda omkring tio miljarder kronor.
Foto: Robin Bäckman

SJ har inte tagit något aktivt beslut att höja genomsnittspriserna på tågbiljetter. Men kombinationen av hög efterfrågan, sena biljettsläpp och dålig kapacitet har gjort att det har varit dyrare än vanligt i år.

Stundtals är det billigare att flyga tvärs över landet än att ta tåget. Monica Lingegård tycker att det är för billigt att flyga, men påpekar också att det på det stora hela är billigare att ta tåget.

– Sedan kan jag så klart som vd på SJ ha synpunkter på att vi fortsätter subventionera flyget, givet klimatomställning och behovet av att faktiskt resa klimatsmart och energieffektivt. Men det är en annan fråga. Jag är inte politiker.

Du tycker det är billigt att flyga. Är det för dyrt att åka tåg också?

– Vår ambition är att det ska vara riktigt riktigt prisattraktivt att åka tåg, och därför är det viktigt att vi kan öka kapaciteten så att fler får möjlighet att åka tåg. Då måste hela systemet fungera bättre. Vi måste lyckas med våra satsningar, där känner jag mig relativt trygg, men branschen och Trafikverket behöver också lyckas med sina satsningar, säger Monica Lingegård.

Läs mer:

Trafikverket behöver rekrytera stort för att klara planeringen

SJ och Trafikverket oense om tågstrulet

Ämnen i artikeln

SJ
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt