Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sjalvkorande-nissan-samsades-med-forarkorda-bilar-under-37-mil/

Ekonomi

Nissan Leaf körde 37 mil – utan förare

Bild 1 av 2 Ingen incident att rapportera om efter 37 självkörande mil på brittiska vägar. En modifierad, eldriven Nissan Leaf hade endast mänskligt stöd i form av övervakare.
Foto: Nick Dimbleby / Nissan Europe
Bild 2 av 2 Bilens datorer får information om trafiksituationen som sedan tolkas och följs av ordergivning till bilens elmotor, drivlina, styrning och bromsar.
Foto: Nick Dimbleby / Nissan Europe

En modifierad Nissan Leaf har självkörts i 37 mil på allmän väg i Storbritannien. Den autonoma elbilen togs endast över av sin övervakande förare när det var dags för besök vid laddstationer utmed vägen.

Den 37 mil långa färden mellan Cranfield, strax nordost om Birmingham, och kuststaden Sunderland, intill Newcastle i nordöstra England, beskrivs av biltillverkaren som den hittills längsta körningen som genomförts i Storbritannien med en autonom bil, ett fordon som med teknologins hjälp klarar av att köra på egen hand.

Med information från åtta scannrar, sju kameror och en radar som sedan bearbetas av datorer letade sig bilen fram i vad som beskrivs som normala trafiksituationer: körfältsbyten, hålla lämpligt avstånd och hastighet, anpassning till avsmalnande vägavsnitt, korsningar, stopp, start och så vidare. Nissan-bilen klarade även av körning på vägar med otydliga markeringar, smala och snirkliga avsnitt och rondeller med diffus utformning.

Trafikanter som delade väg med det autonoma fordonet torde nog aldrig ha reflekterat över att personen bakom ratten inte aktivt deltog i körningen, menar testlaget.

– Fordonet är i väsentligt högre grad medvetet om vad som sker i närområdet än vad som är möjligt för en förare, beroende på de många sensorerna som kontinuerligt övervakar omgivningen, säger Davis Moss, chef för forskning och utveckling hos Nissan Europe, till nyhetsbyrån Reuters.

En hel del elektronisk extrautrustning följde med under den nyligen genomförda färden.
En hel del elektronisk extrautrustning följde med under den nyligen genomförda färden. Foto: Nick Dimbleby / Nissan Europe

En rad säkerhetsåtgärder ramade in långkörningen, exempelvis sådant som regelbundna raster, riskbedömningar och närvaron av personer både bakom ratten och i ett passagerarsäte – båda med möjlighet att ingripa vid behov under körningen.

Japanska biltillverkaren Nissan, som genomförde testet i samarbete med en rad intressenter, hade även ekonomiskt stöd från brittiska regeringen.

– Detta innebär ett mycket stort steg framåt i strävan efter att få se självkörande bilar på brittiska gator och vägar, säger Nadhim Zahawi, biträdande näringsminister i regeringen Johnson.

Han betonar att ambitionen från statens sida är att jämna vägen för teknologin, ”till fromma för människors mobilitet och ett sätt att få ner koldioxidutsläppen”. Samtidigt hoppas politikerna att med brittisk ingenjörskonst kunna inta en tätplats i det fortsatta utvecklingsarbetet på internationell nivå.