Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Skandalflygplatsen blir dubbelt så dyr

”Monstret” måste byggas om. Den nya slutnotan beräknas bli 52 miljarder kronor.
”Monstret” måste byggas om. Den nya slutnotan beräknas bli 52 miljarder kronor. Foto: Hermann Bredehorst

I dag skrivs ett nytt kapitel i följetongen om Berlins skandalomsusade nya storflygplats. Slutnotan för projektet beräknas till 5,4 miljarder euro, 52 miljarder kronor. Det är mer än dubbelt så mycket som budgeterat.

Det är en nätt liten nota som flygplatschefen Hartmut Mehdorn lägger fram för styrelsen i dag – att bygga färdigt Berlin nya storflygplats kommer att kosta ytterligare 1,049 miljarder euro (tio miljarder kronor).

Den 71-årige Mehdorn, tidigare såväl tysk järnvägschef som vd för Air Berlin, fick rycka in för ett drygt år sedan för att ro det havererade flygplatsprojektet i hamn.

Nu vet han vad som måste göras och hur mycket det kommer att kosta.

Det stora problemet är som tidigare anläggningen som vid behov ska forsla rök ur byggnaden vid eventuell brand.

Den var huvudskälet till att flygplatsen inte kunde invigas som planerat i juni för två år sedan.

Anläggningen, som internt benämns monstret, är feldimensionerad. Nu ska den byggas om i tre delar och bara det kostar 340 miljoner euro (cirka tre miljarder kronor).

Flygplatsbolaget har också dömts att betala för bullerskydd i omgivningen och det kostar ytterligare 286 miljoner euro.

Mehdorn har också för säkerhets skull räknat med oförutsedda kostnader på över en kvarts miljard euro.

Sammanlagt betyder det att den nya storflygplatsen kommer att kosta 5,4 miljarder euro (52 miljarder kronor) i stället för 2,2 miljarder euro som beräknat vid byggstarten 2006.

Det gör att BER, som flygplatsen kallas i luftfartsvokabulären, redan gått till historien som ett av Berlins största byggfiaskon.

Hartmut Mehdorn värjer sig emot den beskrivningen, och menar att de ökade kostnaderna måste ses mot bakgrund av de utvidgningar som ständigt gjorts under byggets gång – det har också skapat tekniska problem vid sidan av de ekonomiska.

På dagens styrelsemöte kommer man alldeles säkert inte att ange något nytt öppningsdatum. Hartmut Mehdorn har lärt sig av föregångarnas misstag.

Fakta.Storflygplatsen i Berlin

Flygplatsen byggs av den tyska staten samt delstaterna Berlin och Brandenburg.

Redan på 90-talet fattades beslutet att ersätta stadens tre flygplaster Tempelhof, Tegel och Schönefeld med en enda.

BER blir Tysklands tredje största flygplats efter Frankfurt och München.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.