Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Skicka viktiga brev på posten

Fyra svenskar av fem vill kunna få sina räkningar och andra viktiga brev som självdeklarationen i ett brev i brevlådan. Men framför allt vill man kunna välja om man ska få dem i digital form eller inte.

Varje år gör Posten en undersökning av våra brevvanor. I första hand handlar det om räkningar och annan nyttig post. Vår privata kommuniktion går i stor utsträckning via mejl, sms eller genom ­sociala medier.

Men brevet håller ställningarna när det gäller post som vi tycker är viktig.

– Ett brev är överskådligt och enkelt och man är bara ett handgrepp ifrån kommunikationen. Man behöver inte logga in på några hemsidor för att ta del av innehållet och de flesta sparar sina räkningar i en pärm eller på något annat sätt, säger Johan Hellman som är ansvarig för affärskommunikation på Posten.

Men undersökningen visar också att samtidigt som vi gärna vill få räkningen på papper är det mer än 80 procent av dem som har internet som betalar sina räkningar elektroniskt.

– Brevets ställning är starkare i Sverige än i övriga Europa även om volymerna faller, säger Johan Hellman.

I en rapport förklarar myndigheten PTS skillnaden mot till exempel Danmark med att Posten i Sverige har konkurrens av Bring. Det gör hanteringen effektivare och pressar priserna så att brevet blir mer konkurrenskraftigt.

Andelen som tycker att det är viktigt att få räkningarna som brev minskar ändå sakta, och andelen som vill ha dem i digital form ökar.

– När den digitala formen blir viktigare, eller om den gör det, är omöjligt att säga. Det handlar mycket om att välja så att rätt budskap hamnar i rätt kanal.

För många är det en viktig del av dagens rutiner att öppna posten när man kommer hem. Det är 85 procent av dem som svarat på undersökningen som öppnar sin post direkt när de kommit innanför dörren och 80 procent bläddrar igenom den information som ibland följer med.

– Det är en stunds lugn och ro när man kommer hem. Och brevet är en träffsäker miljö för den som har ett budskap. Vi passerar ju hallmattan eller brevlådan minst två gånger om dagen, säger Johan Hellman som tycker att fler företag borde utnyttja möjligheten att skicka med information.

– Men helst bör informationen vara individuellt utformad så att den känns relevant, säger han.

Fakta:Posten dominerar brevmarknaden

Posten förmedlade år 2010 2,5 miljarder försändelser (87,9 procent av marknaden).

4 Bring förmedlade 330 miljoner försändelser (marknads­andel 11,7 procent).

4 Övriga aktörer förmedlade

11 miljoner försändelser (marknadsandel 0,4 procent).

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.