Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

SL på plus igen efter många svåra år

Foto: Magnus Hallgren

SL gick med ett överskott på 160 miljoner förra året. För första gången på länge ökar biljettintäkterna mer än kostnaderna för att köra tunnelbanor, pendeltåg och bussar. Fusket ser också ut att minska.

DN har genom åren genomlyst SL:s ekonomi vid flera tillfällen. I stora drag har ekonomin för kollektivtrafikjätten sakta men ganska säkert blivit sämre. Resenärerna har blivit fler, men ofta har ökningen procentuellt sett varit lägre eller lika med befolkningsökningen.

Biljettintäkterna brukar för det mesta öka något år för år. Men kostnaderna för att köra trafiken har nästan alltid ökat snabbare. Driftkostnaden för busstrafiken har stuckit ut med speciellt stora kostnadsökningar.

Läs mer: SL:s nya vd vill ha ordning och reda och färre konsulter

Bokslutet för 2016 visar på en påtagligt vändning till det bättre. Ett underskott på 192 miljoner för 2015 har vänts till ett överskott på 160 miljoner. En del beror på att SL tvingades till indragningar i busstrafiken efter ett politiskt haveri i landstingsfullmäktige som orsakade ett hål i budgeten på omkring en halv miljard.

– De här indragningarna orsakade mycket ilska, men de var nödvändiga. Indragningarna är en viktig anledning till att ekonomin förbättrats radikalt. Men det beror också på att vi fått fler resenärer och att vi varit framgångsrika med att minska fuskåkandet, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) som är ordförande i SL-styrelsen.

Besparingarna med indragna turer som i huvudsak drabbade busstrafiken, men även pendeltågen och tunnelbanan, har resulterat i ökad trängsel, eftersom antalet sittplatskilometer som SL körde minskade med 1,7 procent och resenärerna blev 2,5 procent fler.

Att antalet resenärer ökat snabbare än kostnaderna för att köra trafiken betyder att SL har en bra grund att stå på inför de stora investeringar som väntar de närmaste åren – Tvärbanan till Kista, nya tåg till Citybanan, nya tunnelbanetåg till röda linjen för att nämna några.

I januari höjdes priset på månadskortet och SL införde enhetstaxa. Det ska ge SL mer intäkter under 2017. Kristoffer Tamsons är noga med att betona att den prisändringen är nödvändig, även om SL gick med ett bra plus förra året utan prishöjningar.

Fusket beräknas under 2016 ha minskat från 3,7 till 3,1 procent, vilket i reda pengar motsvarar omkring 50 miljoner. SL anser att det går att minska fusket ytterligare.

En väsentlig del av fusket anses bestå i falska sms-biljetter och trixande med biljetter köpta via SL:s app. Försök som gjorts med optisk avläsning av dessa biljetter på bussar i Stockholms innerstad och på några tunnelbanestationer anses framgångsrika.

– Nu ska vi införa optisk läsning över hela linjen, förhoppningsvis ska allt vara klart under 2017. Det bör minska fusket, men också göra att spärrvakter och bussförare slipper arbeta med att försöka läsa på mobiler i ganska dåligt ljus, säger Kristoffer Tamsons.

Fakta. Några siffror om SL 2016

Några av förändringarna i SL-trafiken 2016 jämfört med 2015:

Genomsnitt påstigande en vardag +2,5 procent.

Antalet sittplatskilometer –1,7 procent.

Resenärer i kollektivtrafik på vatten under året +17,2 procent.

Biljettintäkter +4,2 procent.

Samlade trafikkostnader +2,5 procent.

Källa: SL

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.