Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Småföretagare oroade inför digitaliseringen

”Omvärldsanalys är viktigt för småföretagarna”, menar Johan Kreicbergs, företagsekonom på Swedbank och Sparbankerna.
”Omvärldsanalys är viktigt för småföretagarna”, menar Johan Kreicbergs, företagsekonom på Swedbank och Sparbankerna. Foto: Thomas Karlsson

Konkurrensen från e-handel, robotisering och nya betalningslösningar oroar småföretagare i Sverige, visar en ny undersökning. Men hur digitaliseringen kommer att påverka jobben har de delade meningar om.

För konsumenter har digitaliserade företag inneburit enklare och smidigare köp av produkter och tjänster. Uber och Airbnb är bara två exempel på företag som erbjuder sina tjänster genom några knapptryck i mobilen. Men för småföretagare i Sverige har de nya förutsättningarna blivit ett orosmoment, det framgår i undersökningen "Digitaliseringen och jobben", som Sifo gjort på uppdrag av Swedbank.

Omkring en tredjedel av företagen upplever att konkurrensen ökar, främst när det kommer till e-handel, nya betalningslösningar, delningstjänster och robotisering.

Den bransch som känner av högst konkurrens är handel och transport där 35 procent av de deltagande företagen anser att e-handeln är det största hotet. Även tillverkningsindustrin ser dystert på framtiden, drygt 25 procent känner av ökad konkurrens, framför allt från robotisering och automatisering.

– Samtidigt finns det en potential för mindre tillverkande företag att möta konkurrensen. Utbudet av industrirobotar ökar och det blir enklare att ställa om till olika uppgifter och därmed bli mer kostnadseffektiva, säger Johan Kreicbergs som är företagarekonom på Swedbank.

Konsumentinformation som större företag samlar om sina kunder har blivit en viktig faktor som även småföretagen måste börja ta hänsyn till för att bedriva e-handel, berättar Johan Kreicbergs.

– I dag finns det helt klart en stordriftsfördel där större företag har betydligt större möjligheter att specialutforma och rikta marknadsföring till kunder.

Men att samla in konsumentinformation är svårt. I framtiden tror Johan Kreicbergs att fler småföretagare kommer att köpa kundinformation från en tredje part. Men den lösningen är inte heller helt oproblematisk.

– Det är en väldig diskussion bland lagstiftare över hela världen om hur mycket konsumentinformation du får samla, så det återstår att se hur utvecklingen kommer att se ut.

Men den ökade konkurrensen väcker också frågor kring jobben. När företagarna får svara på hur de tror att arbetsmarknaden kommer att se ut om fem år säger 35 procent att fler kommer att jobba inom deras verksamhetsområde.

– Det är positivt att småföretagen inte räknar med att teknikutvecklingen ensidigt kommer att leda till en utslagning av jobb. Samtidigt finns det grupper som till exempel den traditionella butikshandeln som är klart pessimistiska.

För att småföretagen ska kunna möta framtida utmaningar måste de göra en digital omställning. Omvärldsanalys är ett viktigt steg menar Johan Kreicbergs, men förutsättningarna ser olika ut för olika företag.

– Man kanske har en lojal kundgrupp, men den vill handla på nätet. Samtidigt går det inte att bara komma med tipset att du ska starta en e-handel bara för att du har en butik.

En gedigen omvärldsanalys skapar inte bara förutsättningar för att möta konkurrens. Digitaliseringen kan också hjälpa företagare att minska sina utgifter.

– Större företag har alltid kunnat sänka de administrativa kostnaderna. Men molntjänster inom redovisning och administration gör att även mindre företag kan automatisera en stor del av detta arbete.

Läs mer:

Digitalisering kan ge skjuts åt nya företag på mindre orter 

Digitaliseringen gör att vi vill bo ännu närmare varandra

Digitaliseringen ger mindre arbete – men fler jobb 

Tips för digitalisering

Omvärldsanalys - Få en överblick över kundernas och konkurrenters förändringsbeteenden.

 

Hitta möjligheter att digitalisera – Tillväxtverket kan ge stöd åt småföretagare för att ta fram en strategi.

 

Företaget är inte en pensionsförsäkring – Branscher förändras och värdet på ditt företag kan bli lägre än vad du tror när du säljer det.

 

Undersökningen är gjord av Sifo på uppdrag av Swedbank och Sparbankerna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.