Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Smartphones gav Samsungs jättevinst

Samsungs nya Galaxy S4 väntas öka intäkterna för det sydkoreanska företaget ytterligare.
Samsungs nya Galaxy S4 väntas öka intäkterna för det sydkoreanska företaget ytterligare. Foto: Don Emmert / Scanpix

Sydkoreanska elektronikjätten Samsung gjorde en vinst på motsvarande drygt 42 miljarder kronor under årets första kvartal, redovisade företaget på fredagen.

Bakom vinsten ligger försäljningsframgångar för smarta mobiltelefoner. Vinstökningen blev runt 40 procent jämfört med resultatet samma tid i fjol, 30 miljarder kronor.

Samsung levererade 70 miljoner smartphones under årets första kvartal, beräknar analytiker. Företaget lämnar själv inga sådana uppgifter.

Företagets rapport står i skarp kontrast med konkurrenten Apples kvartalsrapport tidigare i veckan, då man för första gången på tio år redovisade en minskad vinst.

Bryan Ma, analytiker på firman International Data Corporation, IDC, säger till BBC att Samsung ”gör väldigt bra ifrån sig just nu”.

– De har stor drivkraft bakom vad de gör med telefoner, och ur ett konsumentperspektiv har de byggt upp en stor spänning kring deras nya produkter. De har fått många konkurrenter att fundera på vad de ska göra, säger Bryan Ma.

Enligt analytiker ligger Samsungs styrka gentemot värsta konkurrenten Apple i att de erbjuder fler telefonmodeller. Apple har Iphone, medan Samsung har en uppsjö modeller, både smarta och ”vanliga”. Och på lördag släpper företaget en ny modell, Galaxy S4, som bland annat låter användaren styra mobilen med blicken, och kan ta två olika foton på en och samma gång.

– De har en lyckad strategi att rikta sina produkter till många olika konsumenter med olika prisklasser. Hårdvaran som Samsung erbjuder är lika bra som Apples i mångas ögon, säger Andrew Milroy vid analytikerfirman Frost & Sullivan till BBC.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.