Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Snart avgår nya snabbtåget

02:37. I mars börjar MTR Express köra snabbtåg och utmanar SJ. DN har åkt med på en provtur.

Inom ett par månader utmanas SJ för första gången på allvar av konkurrens på spåren. Då börjar MTR Express trafikera det statliga bolagets mest lönsamma sträcka Stockholm–Göteborg.

I november levererades det förs­ta MTR-tåget från Stadlerfabriken i  Schweiz. Samtidigt transporterade SJ i förra veckan ned sina första SJ  2000-vagnar till ABB i Schweiz för en omfattande upprustning. Samtliga 36 tåg ska uppgraderas för 3,5 miljarder kronor fram till 2019.

Konkurrensen på spåren hårdnar. Utmanaren MTR Express kör inte lika snabbt som SJ 2000. I stället ska man konkurrera med lägre priser, moderna energisnåla tåg och god service.

Det rödsvarta tåget väcker ett visst uppseende på Stockholms central. Det är första avgången enligt ordinarie tidtabell, men bara en provtur för att testa tåget på svensk räls inför den publika premiären någon gång i mars. DN har som förs­ta svenska medieföretag provåkt sträckan Stockholm–Göteborg.

Tågets inredning går i diskreta grå nyanser. På golvet heltäckande mattor. Några färgklickar bryter av mot den anonyma färgskalan. Var åttonde stol är röd, liksom nödbromsen. Och på borden står fast monterade lampor med röd skärm. Det är en specialbeställd version av den klassiska svenska Bumlinglampan.

En annan inredningsdetalj är Breitlingklockorna på väggarna i  varje vagn, specialtillverkade för MTR Express.

– De ska knyta an till Schweiz, där tåget är tillverkat, säger Johan Söör, vd för MTR Express.

Benutrymmet känns ovanligt väl tilltaget i hela tåget. På MTR Express har man valt att inte dela in tåget i  första och andra klass. I stället har man en flytande indelning av tåget beroende på hur bokningsläget ser ut, ungefär som på flyget.

För den moderne resenären är tekniken viktig. Telefonen har fått ett eget litet utfällbart bord. Men mellan de två stolarna finns endast ett eluttag, vilket kan kännas som en miss i planeringen. Dubbelkontakter kommer dock att finnas till utlåning, intygar Johan Söör.

Mitt i tåget finns en liten och enkel bistro med en kaffemaskin och en mikrovågsugn att värma upp enklare maträtter i.

Biljetterna finns i tre prisklasser beroende på ombokningsregler och service ombord.

– Resenärer med de dyraste biljetterna sitter alltid i en avskild del av tåget, säger Johan Söör.

Vid förarspakarna sitter Björn Nettervik lugnt och äter en lunchmacka. Hastighetsmätaren visar på 170 km/tim.

Han började som lokförare på SJ 1981 och har en gedigen järnvägs­erfarenhet, bland annat 30 år hos nuvarande konkurrenten SJ. Han tycker att arbetsmiljön ombord är utmärkt och tåget följsamt att köra.

– Det är ett lätt tåg byggt i aluminium med ett intelligent styrsystem som hela tiden känner av exakt hur mycket motorstyrka som behövs för att hålla en viss fart. Det gör det till Sveriges mest energieffektiva tåg, säger han.

Björn Nettervik är trafiksäkerhets- och fordonschef på MTR Express, men han kommer att fortsätta att underhålla sin förarkompetens, vilket innebär minst fem turer i halvåret.

– Det är viktigt att vara en del av personalens vardag, säger han.

Att köpa nya tåg är en rejäl investering som kräver en kapitalstark investerare, i det här fallet Hongkongbaserade MTR.

– Man brukar säga att det kostar cirka en miljon kronor per meter att köpa tåg. Våra sex tåg har kostat 700 miljoner, säger Johan Söör.

Tågmodellen Stadler Flirt har hittills byggts i cirka tusen exemplar av Stadlerfabriken i Schweiz. Ett sextio­tal av dem finns i Norge.

–  Därför vet vi att de fungerar väl i kyla och snö, säger de, säger John Barlass, chefsingenjör för MTR i Europa som också är med på provturen.

När vi rullar in på Göteborgs central regnar det lätt. På perrongen står flera personer och fotograferar tåget. Snabbtågsutmanaren väcker uppenbarligen intresse.

Fakta. Så lång tid tar resan Stockholm–Göteborg

MTR Express, snabbtåg

Restid: 3.19.

Antal avgångar: Fyra gånger per vardag, start i mars. I  augusti 2015 åtta avgångar per vardag.

Biljettpriser: Inte fastställda.

SJ 2000, snabbtåg

Restid: 2.50 för avgångar utan stopp, cirka 3 timmar för övriga.

Antal avgångar: 20 på vardagar, 8 på lördagar, 12 på söndagar.

Priser: 195–1 194 kronor i andra klass, 295–1 499 kronor i första klass.

SJ Intercity, loktåg

Restid: Drygt 4 timmar.

Antal avgångar: 6 avgångar torsdag–måndag.

Priser: 95–792 kr i andra klass, 195–1 103 kr i första klass.

Blå tåget

Nostalgitåg med 60-talsvagnar.

Restid: 3.30–3.50.

Antal avgångar: En avgång per dag torsdag–söndag.

Priser: Fast pris 400–500 kronor i andra klass beroende på veckodag. 750 kronor i första klass.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.