Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Solkraft och nya vägar skapar tillväxt i Indien

Indiens transportminister Nitin Gadkari träffade bland andra Anders Grundströmer, chef för Scania Sustainable City Solutions, under sitt Sverigebesök, då han åkte till både Stockholm och Göteborg.
Indiens transportminister Nitin Gadkari träffade bland andra Anders Grundströmer, chef för Scania Sustainable City Solutions, under sitt Sverigebesök, då han åkte till både Stockholm och Göteborg. Other: Erik Ardelius

När USA:s president Donald Trump satsar på kolkraft för att få snurr på ekonomin går Indien i helt motsatt riktning och väljer solenergi. De senaste månaderna har flera planerade kolkraftverk stoppats.

– Indien står bakom Parisavtalet till hundra procent. Det finns bara en väg framåt och den är grön, säger Indiens transport- och vägminister Nitin Gadkari.

Under ett par dagar i Stockholm och Göteborg har Nitin Gadkari, som anses vara en av de mest inflytelserika ministrarna i Indiens hindunationalistiska regering, diskuterat transporter, klimatpåverkan, biobränslen och cykelbanor med bland andra infrastrukturminister Anna Johansson (S).

På arkitektkontoret Link i Hammarby sjöstad talade han entusiastiskt om smarta städer med eldriven kollektivtrafik inför svenska och indiska studenter som deltar i en utmaning där det gäller att hitta hållbara lösningar för transporter, vattenförsörjning och sophantering.

– Vi har genomfört ett mindre försök med 200 eldrivna auto-rickshaws, taxibilar och stadsbussar. Det är både kostnadseffektivt och miljövänligt. Helt i linje med Parisavtalet, säger Nitin Gadkari.

Inom en inte alltför avlägsen framtid ser ministern framför sig hur all kollektivtrafik i megastäderna New Delhi och Bombay med nästan 20 miljoner invånare är eldriven.

Planerna är ambitiösa och entusiasmen stor. Samtidigt har Indien allvarliga problem att lösa. De senaste åren har luftföroreningarna i städerna nått alarmerande nivåer och New Delhi har gått om Peking som den stad där luften är mest farlig att andas.

Indiens medelklass växer snabbt och det har lett till en explosion av privatbilar, inte minst i storstäderna. New Delhi får ett tillskott av svindlande 20 000 bilar i veckan. Privatbilismen måste bli mer miljövänlig. Regeringens mål är att alla nytillverkade bilar i den indiska trafiken ska vara eldrivna. 

Jag vill inte kommentera vad andra gör, men Indien tar sitt ansvar för en hållbar utveckling.

Sedan flera år är Indiens ekonomi den snabbast växande i världen. Indien är just nu det land som tar emot flest utländska direktinvesteringar. Efterfrågan på energi har rusat i höjden.

Kolkraft står för en betydande del av Indiens kraftproduktion och de senaste åren har utbyggnadstakten skapat oro. Den här våren har förutsättningarna ändrats.

Ungefär samtidigt som president Donald Trump meddelade att USA hoppar av Parisavtalet för att satsa på kolkraft och fossila bränslen kom beskedet från Indien att priserna på solenergi har fallit till rekordlåga nivåer. För första gången är solkraft billigare än kol. Byggandet av flera planerade kolkraftverk har stoppats. Vårens utveckling har i sin tur lockat nya internationella investerare till den snabbt växande solenergisektorn.

– Jag vill inte kommentera vad andra gör, men Indien tar sitt ansvar för en hållbar utveckling. Vi följer våra åtaganden enligt Parisavtalet, säger ministern.

Grön energi ska driva den ekonomiska tillväxten i Indien. Lika viktig som satsningen på förnybar energi är en omfattande modernisering av infrastrukturen. Dåliga vägar och långsamma och osäkra transporter är faktorer som bromsar investeringstakten. För flera internationella storföretag är Kina ett enklare val än Indien.

– Ett bra vägnät är en förutsättning för ett fungerande land. I dag återfinns 40 procent av all trafik på 2 procent av vägarna. Mitt mål är att göra nätet av motorvägar dubbelt så stort. Det skulle innebära att 80 procent av trafiken sker på motorvägarna, säger Nitin Gadkari.

Foto: Erik ArdeliusMonika Kapil Motha, Indiens sverigeambassadör, tillsammans med Nitin Gadkari, transportminister Indien. Foto: Erik Ardelius

– Jag är nöjd när vi lyckas bygga 40 kilometer ny väg varje dygn. Under mina tre år som minister har vi kommit upp till 23 kilometer om dagen. Redan det är ett världsrekord, säger Nitin Gadkari.

Ministerns nästa stora projekt är en utbyggnad av båttransporter på floder och vattendrag, både för människor och gods. Även sex nya hamnar finns med i planerna.

– Indiens ekonomiska utveckling går hand i hand med en modernisering av infrastrukturen. Jag blir nöjd när mitt departement ensamt svarar för en treprocentig ökning av bruttonationalprodukten.

Nya vägar och hamnar betyder nya jobb. Nitin Gadkari räknar med att skapa 50 miljoner arbetstillfällen under sin femårsperiod som minister i världens näst folkrikaste land.

Fakta.Indiens BNP växer snabbt

Indiens BNP växte med 6,1 procent under första kvartalet. Det var mindre än vad analytiker hade spått.

Sedan flera år har Indien positionen som den snabbast växande av världens stora ekonomier. Om tio år spås Indien bli världens tredje största ekonomi efter Kina och USA. Senast 2030 väntas Indien, som i dag har 1,3 miljarder invånare, gå om Kina som folkrikaste land.

Under den hindunationalistiska regeringen och premiärminister Narendra Modi har de utländska direktinvesteringarna ökat med 50 procent.

Enligt sina åtaganden i Parisavtalet satsar Indien stort på solenergi. I år har världens största anläggning invigts i Kamuthi i delstaten Tamil Nadu. Totalt 2,5 miljoner solcellspaneler har en kapacitet på 648 megawatt och ska förse 150.000 hushåll med el.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.