Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-11 04:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sommaren-2020-skulle-vi-ta-over-sverige/

Ekonomi

”Sommaren 2020 skulle vi ta över Sverige”

Yepstr är en startup som hjälper unga till sina första jobb som barnvakt, läxhjälp, hundpassning och staketmålning. Planerna för 2020 var stora.

– När coronan kom var det en käftsmäll utan dess like, säger grundaren och vd:n Jacob Rudbäck.  

Det första som hände var att 80 procent av uppdragen som barnvakt och läxhjälp upphörde.

– Folk är ju hemma och man vill inte få in andra i sitt hem, så kärnan i vår modell försvann. Då började vi söka nya möjligheter och upptäckte två områden. Det ena var hemleveranser från Ica till äldre i riskgruppen. Det andra var att anställda inom sjukvården behövde barnvakt så att de kunde gå till jobbet, säger Jacob Rudbäck.

Men de nya uppdragen har inte på långa vägar kompenserat för vilka jobb som gått förlorade. 

Foto: Nicklas Thegerström

– Vår största tillväxtperiod i år är som bortblåst. Vi skulle ha brassat på nu. Sommaren 2020 skulle vi ta över Sverige och sedan komma igång med en stor investeringsrunda och ta över världen, men så kommer det inte att bli i år, säger bolagets vd.

Han ler trots att hans unga företag skakats om kraftigt. Och han ger intrycket av att pandemin blir en tillfällig svacka på vägen mot målet.

– Det är helt vansinnigt att inget annat företag ser potentialen i det här, säger han. En ungdom som är 15 år är värd noll på arbetsmarknaden. Tio år senare betalas rekryterare tre månadslöner för att hitta en person att anställa. Någonstans däremellan sker en värdeökning, säger Jacob Rudbäck.

Sedan han startade Yepstr har bolaget hjälpt 4.000 ungdomar mellan 15 och 21 år till sina första jobb och referenser. Företaget är Sveriges största privata förmedlare av jobb till unga. 

Extrajobb som barnvakt, läxhjälp och trädgårdsarbete har annars varit svarta sedan urminnes tider.

Jacob Rudbäck.
Jacob Rudbäck. Foto: Nicklas Thegerström

– Vi är mycket effektivare än Arbetsförmedlingen. Alla svenska ungdomar kan få sitt första jobb genom oss. Laddar man ned vår app finns där redan ett jobb: att dela ut personliga flygblad i sitt eget område. Det betalar vi två timmar för, 200 kronor. Det kan leda till att man har jobb resten av sommaren, säger Jacob Rudbäck.

Efter de första extrajobben vill många testa att jobba med annat, och därför har Yepstr nu samarbeten med 160 företag.

Idén till företaget bygger på Jacob Rudbäcks egna erfarenheter från tidiga tonår. Han delade ut flygblad och knackade dörr hos grannar och klippte deras gräsmattor. I 13-14-årsåldern lutade sig en gubbe över staketet, tittade på honom och sa: Det var en handlingskraftig ung man, det ser man inte ofta nuförtiden, återberättar han 20 år senare på kontoret på Skeppsbron.

– När jag kikar på mitt liv i dag så kommer mycket tillbaka till de första upplevelserna. Att det inte är så farligt att prova, säger han.

Foto: Nicklas Thegerström

Men i dag är det tufft. Bolaget höll på att ta in kapital från investerare när pandemin slog till.

– Då var det vissa som började vackla. Investerarsentiment sprider sig snabbt: antingen är man inne eller så är man ute. Det är så många signalvärden i startup-världen. Väldigt lite baseras på hur bra bolaget är. Och nu när marknaden är instabil så vill såklart otrygga investerare dra tillbaka sina pengar. Som tur var har vi en trygg grupp som sa: vi tror på det här, säger Jacob Rudbäck.

Han beskriver Yepstr som ett visionsföretag. Bakom bolaget står 23 affärsänglar, privatpersoner som satsar pengar och kunskap i företaget. 

– De kommer från olika delar av mitt liv och ser investeringen både som en möjlighet att tjäna pengar och att stötta en bra grej genom att hjälpa unga till sina första jobb, säger han. 

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt