Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-19 14:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/spelbolaget-karamba-stams-av-ko/

Ekonomi

Spelbolaget Karamba stäms av KO – kunder lockas att ta stora ekonomiska risker

Foto: Mikael Bondesson

Bolaget bakom spelsajten Karamba lockar med bonuserbjudanden som tvingar kunden att ta stora ekonomiska risker. Enligt Konsumentombudsmannen bryter bolaget inte bara mot spellagen, utan också mot marknadsföringslagen, branschens egna riktlinjer och EU:s rekommendationer. 

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer Maltabolaget AG Communications, som ligger bakom spelsajten Karamba.

Bolaget lockar nya kunder med erbjudanden om 2.000 kronor i bonus och 100 gratisspel. Men för att ta del av hela erbjudandet fullt ut krävs att kunden spelar för minst 70.000 kronor, och för att bonusen ska bli kundens helt och hållet krävs att den omsätts på spelsajten 34 gånger inom 21 dagar. 

Vad gäller de hundra gratisspelen har kunden bara ett dygn på sig att använda dem, annars går de förlorade. 

Det framgår av den stämningsansökan KO lämnade till Patent- och marknadsdomstolen under måndagen. 

– Risken att man spelar mer än man tänkt sig är ganska uppenbar med sådana här bonuserbjudanden som baseras på hur mycket man spelar. Det utgör en stark lockelse för många, säger Pär Magnusson, KO:s processråd. 

I första hand menar KO att marknadsföringen bryter mot spellagens krav på måttfullhet. I andra hand trycker myndigheten på att informationen om villkoren för att ta del av erbjudandena är närmast obefintlig i marknadsföringen, och att den därför bryter mot marknadsföringslagen. 

Bolaget är det andra som stäms av KO i år. Det första var sajten Ninja Casinos ägare, Global Gaming, där huvudförhandlingen hålls i Patent- och marknadsdomstolen om två veckor. 

Läs även: Ninja Casinos ägare satsar på ny spelsajt i Sverige 

AG Communications riskerar inga viten eller böter i samband med stämningen. De båda rättsprocesserna drivs i huvudsak för att skapa juridisk praxis, som i dag till stor del saknas i branschen. 

Vad hoppas KO uppnå med stämningen? 

– Bonuserbjudanden lär inte bli lika attraktivt att använda längre och det är ingenting vi har något emot. Det är klart det är trevligt för de som kan hantera sitt spelande att få en bonus, men för den som inte kan det är bonusen ett problem, säger Pär Magnusson och förklarar: 

– Om bolagen till exempel blir tvungna att redovisa tydligare alla villkor man som kund måste uppfylla för att ta del av bonusen blir det inte lika säljande att marknadsföra bonusen. Det ser inte lika roligt ut helt enkelt. 

AG Communications har tidigare varnats och fått en sanktionsavgift från Spelinspektionen för att ha brustit i kontrollerna mot Spelpaus.se – det nationella självavstängningsregistret. 

DN har sökt AG Communications. Bolagets juridiska ombud, advokaten Ola Wiklund, vill inte ge några kommentarer. 

Läs även: Vart fjärde nätkasino har brutit mot reglerna