Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Spotify avslöjar ersättning

Spotify har vänt upp och ner på hur vi lyssnar till musik.
Spotify har vänt upp och ner på hur vi lyssnar till musik. Foto: Erik Mårtensson / TT

Mellan 0,006 (ungefär 4 öre) och 0,008 dollar (drygt 5 öre) – musiktjänsten Spotify avslöjade på tisdagen hur mycket en artist genomsnittligt tjänar på att någon lyssnar på dennes låt, skriver nyhetsbyrån AFP. Det ses som ett försök att ta udden av kritiken om att vara snål mot artisterna, senast uttryckt av Radioheads frontman Thom Yorke.

Spotify skriver på en ny, egen sajt, riktad till artisterna, att summan varierar beroende på var musiken producerats och var den lyssnas på. Förutom artisten kan även låtens producenter, skivbolag och artistens manager vara berättigade till ersättning.

”Den exakta fördelningen mellan dessa rättighetsinnehavare varierar beroende på lokala lagar och överenskommelser”, skriver Spotify på sajten. ”I USA får artisten 21 procent av ersättningen. Med andra ord, om en hit sjungen av en amerikansk sångare lyssnas på en miljon gånger får artisten runt 1.500 dollar (9.780 kronor).”

Företaget understryker samtidigt att man inte ska stirra sig blind på siffror och tal – det är bara en del av totaliteten, enligt Spotify.

”Mycket av debatten kring Spotify har handlat om ersättningen. Kom då ihåg att våra utbetalade belopp till enskilda artister har växt oerhört över tid, ett resultat av att användarna blivit så många fler. Och de fortsätter att bli allt fler”, heter det från Spotify.

Företaget startades 2006 av de båda svenska entreprenörerna Daniel Ek och Martin Lorentzon. Det återstår alltjämt för deras livsverk att uppvisa vinst, vilket exempelvis inte gäller amerikanska konkurrenten Pandora (som inte går att använda utanför USA, Australien och Nya Zeeland). Under 2012 ska Spotify ha gått med ett underskott på 58,7 miljoner euro (motsvarande 520 miljoner kronor), medan försäljningen låg på 434,7 miljoner euro (3,85 miljarder kronor).

Thom Yorke har dragit tillbaka sin musik från Spotify. Nigel Godrich, Radioheads producent och musikalisk partner till Yorke, passade på att twittra om Spotify när hans kompis for ut mot tjänsten. Godrich skrev att streamingtjänsten var ”en ekvation som helt enkelt inte fungerar”.

Den som vill grotta ner sig än mer i ämnet Spotify (och Thom Yorke) kan hämta bränsle fråna denna minidebatt från amerikanska radionätverket Townsquare, upplagd på Youtube.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.