Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Spotify blir en mediespelare

Daniel Ek.
Daniel Ek. Foto: Shannon Stapleton/Reuters

Spotify växer från att streama musik till att bli en mediespelare för video, podcaster och radio. Detta presenterades på en påkostad presskonferens här i New York på onsdagen.

– Vi är i grund och botten ett musikföretag, sade vd:n och grundaren Daniel Ek i början av presskonferensen i New York på onsdagen. Men fokuset under presentationen låg snarare på att Spotify nu växer till att innefatta betydligt mer än musik. Man presenterade en ambitiös ny satsning på video, radio och podcast, med tunga samarbetspartner över hela världen.

– Vi erbjuder nu en sömlös mix av musik och program i samarbete med fantastiska nya innehållsproducenter, sade Daniel Ek medan logotyperna från ett femtiotal medieföretag syntes på skärmarna bakom honom. Från etablerade mediehus som BBC, NBC och ESPN, till Vice, Slate, Comedy Central och TED.

Under pressevenemanget gjorde även soulartisten D’Angelo ett uppträdande, såväl som Ilana Glazer och Abbi Jacobson från komediserien ”Broad City”, en spegling av hur Spotify nu växer bortom musik.

DN fick den första intervjun med Daniel Ek efter evenemanget och då insisterade han på att Spotify, trots alla de nya initiativen, förblir ett företag där musiken är hjärtat i verksamheten.

Du sade i början av presskonferensen att Spotify i grund och botten är ett musikföretag, men mycket av det nya ni presenterade handlade om väldigt mycket annat än musik. Är Spotify fortfarande ett musikföretag först och främst?

– Det tycker jag, absolut. Det vi har märkt är att när man pratar med folk och tittar på de riktigt stora tillfällena då man spelar musik, när man sitter i bilkö till exempel, då är det många som har Spotify i bilen men inte använder det, för det visar sig att ganska många vill också höra nyheter, vädret, trafiknyheter. Det vi försöker göra är att ta vår position i [musikbranschen] och brygga det så att vi går in på annat som nyheter och radio, för att ”soundtracka” hela ditt liv, vara en kompanjon för alla delar av ditt liv, säger Daniel Ek till DN.

Ni var tidigt ute med att streama musik men nu ger ni er in på ett område, med video, som redan domineras av exempelvis Youtube och Facebook. Hur kan ni konkurrera med dem?

– Vårt fokus är lite annat, det ena är att vi först och främst står för musik, det andra är kvalitén på videon. Vi har valt medvetet att inte jobba med användargenrerat innehåll, utan bara högkvalitativt material. Det är inte en plattform där alla kan ladda upp, utan vi har en högre ribba.

Sedan Spotify lanserades för åtta år sedan har streamad musik vuxit till en jätteindustri, men Spotify möter nu konkurrens från allt fler aktörer, från Apples samarbete med Beats till rapartisten Jay-Z:s nya streamingtjänst Tidal och en rad nya lågprisalternativ. Trots att Spotify nu får mer än hälften av intäkterna för streamad musik globalt så har man haft problem med lönsamheten. Förra året gick man 197 miljoner dollar back. Kommer de nya satsningarna på radio och video att stå för en betydande del av intänkterna?

– Vi ser det ju som att allt hänger ihop, men de andra delarna som inte är musik utgör en relatvit liten del av intänkter, vi ser allt det andra som komplement till musiken.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.