Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-15 04:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/spotify-gor-miljardforlust/

Ekonomi

Spotify gör miljardförlust

Foto: Mickan Palmqvist/DN

Spotify gör en förlust på 1,7 miljarder kronor för årets andra kvartal, en markant ökning jämfört med tidigare.

Antalet användare och premiumabonnenter ökar dock rejält.

TT Text

Den svenska musikjätten redovisar en rörelseförlust på 167 miljoner euro, motsvarande cirka 1,7 miljarder kronor, för årets andra kvartal. Det kan jämföras med förlusten på 3 miljoner euro motsvarande period 2019.

Rörelsekostnaderna ökade med hela 48 procent, till 646 miljoner euro – klart över bolagets egen prognos. En stor anledning till det är ökade personalkostnader relaterade till aktiens utveckling. Spotifys aktie har nämligen rusat med 77 procent i år och många anställda har ersättning som baseras på aktiens utveckling.

– Det har att göra med personaloptionsprogrammet, som är knutet till aktiens utveckling. Det blir stora effekter på resultatet, säger Tomas Otterbeck, analytiker på Redeye.

De totala intäkterna uppgick till 1 889 miljoner euro, drygt 19 miljarder kronor, en ökning med 13 procent. Lejonparten är intäkter från premiumabonnemang, som landar på 1 758 miljoner euro vilket är en ökning med 17 procent. Samtidigt minskar annonsintäkterna med 21 procent, till 131 miljoner euro.

”Vi har noterat en tydlig nedgång i försäljningen till följd av den globala hälsokrisen, där de tre sista veckorna i mars var mer än 20 procent sämre än vår prognos. Utvecklingen fortsatte vara svag under april och maj, men vi överträffade avsevärt våra förväntningar under juni”, skriver Spotify.

Antalet premiumabonnenter steg med 27 procent till 138 miljoner och det totala antalet månatliga aktiva användare av musiktjänsten ökade med 29 procent till 299 miljoner.

– De viktiga användarsiffrorna hamnar inom det högre intervallet bland förväntningarna. Det är så klart positiva siffror, säger Tomas Otterbeck.

Spotify räknar med att antalet månatliga aktiva användare når 312–317 miljoner under tredje kvartalet och 328–348 miljoner fjärde kvartalet. Fortsatta rörelseförluster är dock att vänta, enligt prognosen.

En mindre rolig siffra för Spotifys vd Daniel Ek är att intäkterna per premiumanvändare fortsätter minska, nu med nio procent till 4,4 euro.

– Många går över till familje- eller duoabonnemang och Spotify har många kampanjer där man kan få 3–4 månader gratis. Det påverkar tillväxten positivt men drar ner intäkterna per användare. Det är klart att man inte vill se att den trenden fortsätter, säger Tomas Otterbeck.

Spotifys framtidsplan är tydlig: Att inte bara bli störst inom musik, utan störst inom ljud. Och med nyheter om förvärv av stora amerikanska podcaster från exempelvis Joe Rogan, Kim Kardashian och DC Comics har marknadens förväntningar skruvats upp.

– Podcastsatsningen har på årlig basis en enorm tillväxt, men den är förvärvad. Det är podcasten och förhoppningen om att bli störst inom ljud som kommer att driva aktien framåt, och avgöra hur den utvecklas, säger Tomas Otterbeck.

I New York-börsens förhandel är aktien ned 4,7 procent.

Ämnen i artikeln

Spotify
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt