Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Spotify kräver Facebook-medlemskap

Hädanefter måste den som vill teckna sig som användare av musiktjänsten Spotify dessutom ha ett Facebook-konto. Förändringen kommer efter att de två företagen förra veckan beslutat att integrera sina tjänster.

Befintliga Spotify-användare som inte har Facebook kan fortsätta använda tjänsten som tidigare. Men personer som från och med nu vill teckna abonnemang med musiktjänsten måste också ha ett konto med det sociala nätverket Facebook.

Under förra veckans
F8-konferens, arrangerad av Facebook, var Spotifys vd, svensken Daniel Ek, en av de mer prominenta talarna, enligt sajten E24. Under konferensen ska de två jättarna inom varsitt område också ha offentliggjort ambitionen att integrera sina tjänster.

Daniel Ek har också bloggat om hur han motiverar samarbetet: “De spotifyanvändare som finns på Facebook lyssnar på mer musik varje vecka. Eftersom gruppen användare är mer sociala, är de mer engagerade. Och eftersom de är mer engagerade är de mer än dubbelt så villiga att betala för den musik de lyssnar på”, skrev Spotify-vd:n på företagets officiella blogg.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.