Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Spotify siktar på Sydafrika

Foto: Maja Suslin/TT

Spotify siktar på att lansera sin musiktjänst i Sydafrika, vilket blir bolagets första erbjudande på den afrikanska kontinenten.

Det svenska bolaget Spotify, på väg att noteras på New York-börsen, finns inför lanseringen i ett 60-tal länder och är världens största musiktjänst på internet.

Sydafrika har med bättre infrastruktur för nätuppkoppling och en snabb utveckling på kreditmarknaden inför lanseringen lockat till sig flera konkurrenter till Spotify. Landets marknad för strömningstjänster på nätet domineras för närvarande av bolag som Apple Music, Google Play, Deezer och Simfy Africa.

Spotify gjorde i fjol en förlust på 378 miljoner euro, vilket kan jämföras med förlusten på 349 miljoner euro ett år tidigare.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.