Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-18 15:44 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/spotifys-agenda-fler-latar-i-fler-lander/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Spotifys agenda: Fler låtar i fler länder

Gratis mat till de anställda var Martin Lorentzons plan, men den förmånen satte Skatteverket stopp för. Nu är det frukt, juice, snacks och lite annat som företaget bjuder på.
Gratis mat till de anställda var Martin Lorentzons plan, men den förmånen satte Skatteverket stopp för. Nu är det frukt, juice, snacks och lite annat som företaget bjuder på. Foto: Lars Lindqvist

Spotify fortsätter att växa så det knakar. Enbart i Stockholm ska drygt 200 personer anställas. Musiktjänsten är också på väg att lanseras i fler länder, men förhandlingar med lokala skivbolag tar tid, berättar grundaren Martin Lorentzon.

För DN förklarar han också sitt kritiserade skatteupplägg och berättar om interiörerna från när han och Daniel Ek startade Spotify.

Dagens cirka 400 anställda på Spotify i Stockholm blir över 100 fler efter sommaren och ytterligare 100 vid årsskiftet. Enligt Martin Lorentzon, ordförande i Spotify, närmast skriker musikälskare om att bolaget ska etablera sig i fler länder än de 28 man finns i just nu.

– Folk hänger som bananklasar i mina armar: När kommer ni hit? säger han.

Efter hårda förhandlingar slöt Spotify avtal med fyra skivbolagsjättar 2008 och de är på väg att förhandlas om nu. Hur diskussionerna går vill ingen av de inblandade parterna kommentera. Spotify har numera avtal med alla stora skivbolag och därmed ett brett utbud i bland annat Västeuropa. När man ska växa vidare krävs nya avtal.

– I till exempel Turkiet har de globala skivbolagen inte alls en lika stor andel som i Sverige och då är det klart att vi måste jobba med den expansionen, säger han och syftar på förhandlingar om musikrättigheterna.

– Dessutom ska vi ha annonsintäkter för gratislösningen och då krävs det folk på plats, säger han.

Att växa geografiskt och med fler låtar är prioriterade mål för Spotify. Liksom att musiken ska finnas tillgänglig på ännu fler ställen, som i bilen. Martin Lorentzon är betydligt mer hemlig när det gäller frågor om Spotifys ekonomi, som när bolaget väntas visa vinst.

– Vi följer vår plan, säger han, men medger att den svenska verksamheten borde vara lönsam.

Lorentzon har investerat mellan 60 och 70 miljoner kronor i Spotify. Pengar som kommer från när han mellan 2005 och 2007 sålde aktier i webbannonsföretaget Tradedoubler, som han var med och grundade. Försäljningarna gav omkring 300 miljoner kronor, enligt DN:s beräkningar.

Men bakom hans förmögenhet ligger ett kritiserat skatteupplägg. Lorentzons aktier i Spotify ägs av hans bolag i skatteparadiset Cypern.

Och i våras avslöjade radions Ekoredaktion att han under många år varit så kallad nolltaxerare, alltså inte betalat skatt i Sverige.

Faktum är att även medgrundaren Daniel Ek har varit nolltaxerare i flera år. Även han har sitt bolag på Cypern.

– Daniel har bott i London två tre år och därför betalar han inte skatt här. Jag har inte betalat skatt eftersom jag inte tagit ut någon lön. Jag har levt på mina pengar från börsintroduktionen 2005. Sedan april förra året tar jag ut lön, säger Martin Lorentzon.

Enligt honom har upplägget med Cypernbolaget gjort att han kunnat investera i Spotify och sluppit vara helt i händerna på andra finansiärer som riskkapitalister.

Både han och Daniel Ek betalade skatt i Sverige 2012, för första gången på flera år. Martin Lorentzon gjorde en utdelning från sitt bolag på Cypern och skattade sex miljoner kronor här hemma.

Inledningsvis var det svårare än Ek och Lorentzon trodde att få med sig riskkapitalister, skivbolag och samarbetspartner på sin idé om strömmad musik.

– Nackdelen var att vi kom från Sverige där all skit fanns, säger Martin Lorentzon och nämner fildelningstjänsterna The Pirate Bay och Kazaa, skapad av Skype-grundaren Niklas Zennström.

Lorentzon minns det som att han och Daniel Ek åkte runt och träffade folk och blev utskrattade.

– Det var nästan så att vi blev inbjudna igen bara för att de skulle få sig ett riktigt gott skratt.

Om just folket på familjen Wallenbergs investmentbolag Investor skrattade får vara osagt, men dotterbolaget Investor Growth Capital (numera nedlagt) var ett av dem som avstod från att investera i Spotify.

– Man måste komma ihåg hur läget var då med musik som var helt söndertrasad av piraterna. Det är klart att man måste ha lite guts. Det är inte solklart att trycka på knappen, som Lorentzon uttrycker det.

Ett välkänt företag som avstod från att samarbeta var Nokia.

– Jag och Daniel träffade näst högs­ta chefen där. Nokia var ganska arrogant, sammanfattar Lorentzon och berättar hur han och Ek ”drog ned sina brallor helt” för att få till ett samarbete.

– Man måste förstå var Nokia kommer ifrån. Då hade man typ 45 procents global marknadsandel. Det formligen sprutade ut mobiltelefoner ur öronen på dem.

Nokias strategi var att packa in en musiklösning som bara funkade på deras egna mobiler, det som heter hårdbundla på teknikerspråk.

– Jag och Daniel trodde inte på den lösningen. Konsumenten vill inte bli instängd.

Martin Lorentzon minns också att de fick indikationer från utvecklare om att Nokia var inne på fel spår när man fortsatte att tro på sitt operativsystem Symbian, som hade rykte om sig att vara rörigt.

– Att sätta en utvecklare hos oss på det systemet var som att bestraffa dem: Nu får du ta på dig dumstruten och sätta dig i hörnet och koda Symbian.

Under de här första åren med Spotify svetsades Daniel Ek och Martin Lorentzon samman under långa promenader och genom att se ”Gudfadern”-filmerna tillsammans, vilket DN skrev i ett långt reportage i lördags. Det har de fortsatt med.

Hur lika eller olika är ni?

– Daniel är mer intresserad av affärer och teknik. Jag är mer filosofisk och gillar politik och samhällsfrågor. Vi kompletterar varand­ra och jag tror att man ska starta företag med någon som inte är som en själv.

– Jag gillar utmaningar, att ta risker och satsa fullt ut.

Men lite försiktig är han. Martin Lorentzon berättar att starten var en chansning och i det första aktie­ägaravtalet stod att om bolaget inte fungerade skulle Daniel Ek kliva åt sidan som vd. Nu säger han:

– Han är som min bästa vän, det känns som att vi har styrelsemöte varje dag, vi promenerar ... Det är en enorm styrka att vi har kontroll över bolaget och kan fatta beslut snabbt.

Fakta.Martin Lorentzon

Bakgrund: Född den 1 april 1969 i Åsenhöga utanför Värnamo, uppvuxen i Borås.

 

Utbildning: Ingenjör från Chalmers i Göteborg, ekonomistudier på Handelshögskolan i Göteborg.

 

Karriär: Telia, Cell Ventures, Tradedoubler, Spotify.

 

Bor: Stockholm.

Martin Lorentzon om …

 

… styrelseuppdraget i Telia Sonera:

 

– Jag känner en stor tacksamhetsskuld till Telia. Jag har gått deras traineeprogram, jag har arbetat där, och de bolag jag har startat har arbetat med Telia i dess olika former. Därför har jag en sådan förkärlek för bolaget.

 

… hur den dåliga 3g-täckningen i Storbritannien har påverkat Spotify:

 

– Den var orsaken till att vi tog fram en tjänst där du kan ta med dig musiken off-line. 3g finns ju knappt utanför London.

 

… ifall spel, filmer och böcker också ska strömmas på Spotify:

 

– Vi koncentrerar oss på musik. Det är mycket svårare konsumentbeteende på de andra områdena. Vi har testat ljudböcker, men du lyssnar liksom inte 50 gånger på kapitel sex i Jens Lapidus senaste bok.

Fakta:Spotify

Grundades den 1 april 2006 av Martin Lorentzon och Daniel Ek.

 

1 000 anställda, varav 400 i Sverige.

 

Omsatte 2011 cirka 1,6 miljarder kronor (187,8 miljoner euro).

 

Förlust efter skatt var cirka 380 miljoner kronor (45,4 miljoner euro).

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.