Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Stardoll pressas att lämna Sverige

Svenska internetbolaget Stardoll med 90 miljoner medlemmar över hela världen tvingas betala dubbel moms. Därför känner sig företaget nu tvunget att lämna Sverige.

– Vi vill gärna betala moms, men det räcker med en gång, annars måste vi flytta företaget utomlands, säger Stardolls vd Mattias Miksche.

Internetframgången Stardoll, där 15 miljoner flickor varje månad klär på virtuella klippdockor och stajlar kändisar har en försäljning på omkring 180 miljoner kronor. Majoriteten av denna kommer från det medlemmarna betalar för att spela modespelet. En mycket liten del kommer från annonser.

När användare över hela världen betalar in pengar via telefon eller sms för att spela spelet är det telefonoperatören i respektive land som betalar in momsen lokalt, precis som för vilket sms som helst.

Utländska skattemyndigheter anser nämligen att momsen ska tas vid försäljningstillfället.

Men enligt svenska Skatteverket är det Stardoll som leverantör av tjänsten som ska beskattas.

Skatteverket kallar beslutet "olyckligt" men tycker att affären måste lösas på EU-nivå, enligt tidningen Nya Affärer.

– Det är sorgligt att svenska Skatteverket inte stöttar sina företag när de utländska gör det. Det kommer ta tid innan harmoniseringen funkar men under tiden så behöver vi stöd så vi inte hamnar i kläm, säger Mattias Miksche.

Under tiden tickar räkningarna in hos Stardoll. Hittills har det kostat företaget 20 miljoner kronor på tre år och varje månad går ytterligare en miljon kronor till att betala dubbel moms.

Efter att ha överklagat Skatteverkets beslut och fått nej vände sig företaget till regeringen. I förra veckan fick de äntligen ett möte med statsekreterare Hans Lindberg som nu lovat att ge besked om momsdispens inom tre veckor.

– Det var ett bra möte men frågan är om regeringen vågar köra över Skatteverket. Det är vår sista chans, säger Mattias Miksche.

I dagsläget jobbar 110 anställda åt företaget i Stockholm och blir en flytt aktuell måste en del av dessa arbetstillfällen flyttas utomlands.

Även om Stardoll i första hand ser om sitt eget hus är frågan betydligt större. Branschen, med aktörer som appföretagen och spelbolagen på Facebook, växer globalt i mycket snabb takt och betalning via telefon och sms från alla delar av världen blir allt vanligare.

– Sverige är i övrigt ett bra företagarland och svenskarna är duktiga inom spelindustrin. Det är synd att alla våra konkurrenter får en fördel på det här sättet, säger Mattias Miksche.

Fakta:Stardoll

Grundades av Liisa Wrang i Finland. Startades i Sverige 2006 av Mattias Miksche.

Anställda i Sverige: 110 personer.

Försäljning: 180 miljoner kronor 2010. En ökning med 50 procent jämfört med året innan.

Största marknad: USA, Storbritannien, Polen, Brasilien. I Sverige spelar 250.000 flickor spelet varje månad.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.