Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-23 16:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/stark-forandring-pa-kladmarknaden-tva-butikskedjor-kan-fa-nya-agare/

Ekonomi

Stark förändring på klädmarknaden – två butikskedjor kan få nya ägare

Bild 1 av 3
Foto: Izabelle Nordfjell/TT, Bertil Ericson/TT
Bild 2 av 3 Susanne Ehnbåge är vd för Lindex sedan ett år tillbaka
Foto: Tomas Ohlsson
Bild 3 av 3
Foto: Tomas Ohlsson

Två stora klädkedjor kan snart få nya ägare. Ett tydligt exempel på en bransch i förändring, enligt Danske Banks analytiker Daniel Schmidt. 

– Hela marknaden går igenom en radikal förändring där mycket behövs göras, säger han.

Den finska koncernen Stockmann behöver spara pengar. Lösningen kan bli att sälja av klädkedjan Lindex. Det skriver företaget i sin kvartalsrapport som släpptes på fredagen.

– Vi har gått igenom en noggrann strategiprocess med ledningen av Lindex och vi har konstaterat att det finns goda möjligheter att expandera internationellt och att accelerera den digitala omställningen. Därför har vi fattat beslut om att söka en ny ägare, säger Lauri Ratia, styrelseordförande för Stockmann. 

Stockmanns resultat för det andra kvartalet hamnade på drygt en halv miljard under nollan och i rapporten framgår att det krävs besparingar på 40 miljoner euro (drygt 430 miljoner kronor) innan till år 2021. Om det finns någon ny ägare i åtanke eller när i tiden ägarbytet ska ske blir en fråga att återkomma till. 

– Den här typen av processer tar tid. Det kommer ta minst några månader, säger Lauri Ratia. 

Lindex försäljning på nätet växte med drygt 20 procent under det andra kvartalet. Resultatet var i nivå med förra året och lönsamheten gynnades av färre rabatter. 

– Det är ett kvartal vi är stolta över, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge. 

Den svaga totalförsäljningen, som tappade med drygt fyra procent i lokala valutor, förklaras med skillnader i väder, en senare påsk och byte av e-handelslager.  

– Trots det lyckas vi parera försäljningen på ett bra sätt. Helheten för halvåret ser bra ut. I Sverige har marknaden varit negativ under halvåret medan Lindex faktiskt har haft en ökning. Så överlag skulle jag säga att det är positivt, dessutom finns en god kostnadskontroll, säger Susanne Ehnbåge. 

Utöver näthandeln nämner hon underkläder som bolagets styrka. 

– Vi är nummer ett på den nordiska marknaden. Vi är duktiga på komfort och passform, säger hon. 

Vad skulle ett ägarbyte innebära för Lindex? 

– Det är klart att en förändring av ägandeskap kan ha en effekt på Lindex men i dagsläget är det är svårt att säga vad det skulle innebära. Fokus för mig, ledningen och övriga medarbetare ligger på att fortsätta att utveckla och förstärka Lindex oavsett vem som är ägare, säger Susanne Ehnbåge.

I förra veckan kom beskedet att investeringsbolaget Mellby Gård lagt bud på klädkedjan Kappahl. Familjeföretaget äger även Flash och Dea Axelssons. Beskedet om att Kappahl i och med detta kan komma att köpas ut från börsen fick aktien att rusa. Mellby Gård är villiga att betala 20 procent per aktie för att köpa ut Kappahl från börsen och värderar därmed företaget till drygt 1,5 miljarder kronor. Samordningsfördelar med övriga företag inom bolaget, möjligheten till arbetsro i omstruktureringen när man slipper löpande rapportering samt bolagets natur ligger bakom köpviljan. 

– Vi ser bland annat en barnaffär som är driven av Newbie som ser intressant ut. Vi ser också en ökad e-handel med en hög andel ”click and collect”, det vill säga kunder som beställer via nätet för att hämta i butik, säger Mellby Gårds vd Johan Andersson och tillägger: 

– Vi tror mer på bolaget än vad marknaden gör. 

De båda varumärkena är förhållandevis lika även om Lindex är större med en årsomsättning på 6,4 miljarder kronor (2018), mot Kappahls 4,8 miljarder kronor (2018). Men Johan Andersson säger att det är för tidigt att svara på om det kan bli intressant att även lägga till Lindex till Mellby Gårds portfölj. 

– Vi har fullt fokus på arbetet med Kappahl framöver, tiden utvisa vilka andra eventuella förvärv som kan uppstå. 

Men det är inte uteslutet? 

– Jag kan varken säga ja eller nej. I en marknad som har det tufft uppstår konsolideringsmöjligheter. Under det gånga året har ett antal varumärken och detaljhandelskedjor gått på knäna och några gått omkull. Jag vet att vissa söker ny ägare. 

– Det kommer att uppstå konsolideringsmöjligheter framöver och potentiella förvärv, det ska man absolut inte utesluta. Sedan kan inte jag uttala mig här och nu om Lindex. Det är ett stort företag som ofta jämförs med Kappahl, säger Johan Andersson. 

Daniel Schmidt, analytiker på Danske Bank, ser de båda ägarbytena som ett tecken på branschens utveckling. 

– Hela marknaden går igenom en radikal förändring där mycket behövs göras, framför allt vad det gäller att stänga ned och göra om fysiska butiker. Det kan passa bättre att göra detta i en privat miljö i stället för att ha ögonen på sig varje kvartal, säger han.