Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Stefan Persson: Därför har H&M begränsat informationen

Det finns osäkerheter om var H&M-gruppen står, och ledningen har förstått behovet av ökad transparens. Det sade H&M:s ordförande Stefan Persson vid onsdagens kapitalmarknadsdag.

”Vi förstår behovet av mer transparens, då vi har underperformat både sett till marknadens och våra egna förväntningar”, sade han.

Skälet till den begränsade informationsmängden, sade han, har varit en strävan att låta de nya varumärkena och onlineförsäljningen växa och frodas i fred.

På kapitalmarknadsdagens agenda står framför allt, sade han, ingående presentationer av varumärket Cos och onlineförsäljningen.

Stefan Persson nämnde också att huvudfokus för bolaget nu är att få försäljningsutvecklingen för H&M-butikerna tillbaka på spåret.

Stefan Perssons son och bolagets vd Karl-Johan Persson talade också på kapitalmarknadsdagen.

– Vi har en väldigt stark position för HM-varumärket men vi har inte förbättrats tillräckligt snabbt. Även om vi är på en bra nivå är vi inte tillräckligt bra. Vi har en målgrupp och har tappat fokus. Och vi har minskat trafik till butikerna, säger Karl-Johan Persson.

Vi siktar på att snabba på användningen av AI, säger Karl-Johan Persson.

H&M har fått kritik för att bolaget fortsätter öppna fysiska butiker i en snabb takt. Karl-Johan Persson är fortsatt positiv till butiksöppningar men säger att butiker inte kommer att öppnas i samma takt som tidigare: 

– Butikerna vi öppnar är lönsamma, säger han. 

– Många säger att H&M-varumärket har tappat sin position. Så är det inte. Vi har en väldigt stark position för HM- varumärket men vi har inte förbättrats tillräckligt snabbt. Även om vi är på en bra nivå är vi inte tillräckligt bra. Vi har en målgrupp och har tappat fokus. Och vi har minskat trafik till butikerna, säger Karl-Johan Persson. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.