Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-06 05:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/stenabasen-vill-se-en-utbyggnad-av-preem-i-lysekil/

Ekonomi

Stenabasen vill se en utbyggnad av Preem i Lysekil

”Väldigt tråkigt”, säger Stenabasen Dan Sten Olsson om det skulle bli så att Preems utyggnad i Lysekil stoppas. Foto: Tomas Ohlsson

Göteborg. Preems omdebatterade utbyggnad i Lysekil för att tillverka mer miljövänligt fartygsbränsle riskerar att stoppas. Det förvånar ledningen för landets mäktigaste redarfamilj.

– Det vore väldigt tråkigt, säger Stenabasen Dan Sten Olsson.

Stenas 72-årige koncernchef tar emot på sitt kontor fem våningar upp i Danmarksterminalen i Masthuggshamnen. Framför honom på bordet ligger ett kompendium som visar på en koncern med 19.400 anställda, en omsättning på 62,7 miljarder och en vinstprognos på drygt 1,6 miljarder.

– I stort sett enligt förväntningarna. Offshore är sorgebarnet, säger Dan Sten Olsson och förklarar att det låga oljepriset precis som i fjol påverkar borrverksamheten.

Desto mer stolt är han över kurvan som visar hur rederiets fartyg de senaste tio åren sänkt sina koldioxid- och svavelutsläpp. Han berättar stolt att man låtit installera så kallade skrubbers för avgasrening på fem färjor och ska göra det på 25 av sina tankfartyg, en investering på en halv miljard.

Bild 1 av 2
Foto: Tomas Ohlsson
Bild 2 av 2
Foto: Tomas Ohlsson

Fartyg utan denna rening som trafikerar Nordsjön, Östersjön och Engelska kanalen måste köra på ett bränsle med högst 0,5 procents svavelhalt. Stena har tidigare varnat för att det kan bli brist på den mer miljövänliga marina drivmedlet och Olsson har följt debatten kring Preems utbyggnad i Lysekil, där man vill tillverka just detta bränsle.

Utbyggnaden har kritiserats eftersom den skulle leda till kraftigt ökade utsläpp av koldioxid, men Olsson hoppas inte att den stoppas.

– Det vore väldigt tråkigt. Så illa kan det väl inte gå, säger han och förklarar att man från Stenas håll inte diskuterat frågan med regeringen.

– Vi tycker att den är så självklar, säger han.

Stenabasen är uppfylld av att klimatmålen ska uppnås, men oroas över att kolet tillåtits behålla sin andel i energimixen globalt. Det säger han är den ”verkliga katastrofen” om man talar koldioxid.

– Om man är nervös för världen borde man tredubbla u-landsbiståndet och skänka pengarna för att skapa annan energiproduktion i Indien och liknande länder, där de inte har råd att ställa om. Vad vi gör här, det är en spott i havet, säger Olsson.

I somras presenterade SMHI en undersökning som visade att inrikes sjöfart släpper ut mer växthusgaser än inrikesflyget. Olsson påpekar att sjöfarten sett till den mängd gods man transporterar bara står för ett par procent av de globala utsläppen. Han passar på frågan om sjöfarten generellt gjort för lite för att minska sin miljöpåverkan och säger att han bara kan tala för sig själv.

Stenas fartyg sänker sin bränsleförbrukning med i genomsnitt en och en halv procent om året och snart levereras en färja från varvet i Kina, som förbrukar 30 procent mindre bränsle än ett äldre systerfartyg på samma linje i Irländska sjön. Målen är högt satta och 2050 siktar Stena på att vara nere på hälften av dagens utsläpp. Samtidigt beräknas världshandeln då vara fördubblad.

– Det innebär att vi måste ner till en fjärdedel av dagens nivå.

Hur ska ni klara det?

– Det vet jag inte, säger Olsson ärligt samtidigt som han skrattar högt.

Men eldrift är ett sätt. 2030 planerar Stena att ha en eldriven färja mellan Göteborgs och Fredrikshamn.

– Tekniken finns redan i dag för en färja att gå på el i 50 sjömil och det blir en sådan vi beställer nästa gång, säger Olsson.

Det var 1983 som han tog över koncernen efter sin far, grundaren Sten A Olsson. Han tycker fortfarande det är lika roligt att jobba.

– Det är få människor som fått vara med om så mycket som jag varit med om, säger han och förklarar att han är både glad och lättad över att dramat med rederiets Stena Bulks fartyg Stena Imperio, som beslagtogs av Iranska myndigheter, fick ett lyckligt slut.

Läs mer: Preems nya plan för raffinaderiet utanför Lysekil