Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-05 04:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/stor-forlust-for-scanias-agare/

Ekonomi

Scanias vd: ”Tuffaste kvartalet på decennier”

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Framtiden är fortsatt oviss för fordonsindustrin. Buss- och lastbilstillverkaren Scanias rapport visar att coronapandemin påverkat både försäljning och lönsamhet. Men när kunderna åter rullar på vägarna kan affärerna komma igång igen, säger Scanias vd Henrik Henriksson. 

Efterfrågan på Scanias bussar och lastbilar har minskat kraftigt av krisen och rapporten från det andra kvartalet som presenterades på fredagen visar på ett omsättningstapp på 38 procent, till 25 miljarder kronor. 

– Det är det tuffast kvartalet på flera decennier men samtidigt tycker jag att vi har hanterat det väl, säger Henrik Henriksson. 

Han anser att rätt beslut har fattats utefter den lägre efterfrågan och tror att det värsta är över. 

– Det kommer se bättre ut under det kommande kvartalet och vi kommer in i 2021 i god form, säger Henrik Henriksson. 

Framför allt har företaget påverkats av att man i mars stängde fabrikerna efter störningar i leverantörsleden. Därefter tog det ytterligare en månad att komma tillbaka till normal produktionstakt. 

– Den stora smällen var att vi inte kunde producera. Det gjorde att vi bara fick ut 12-13.000 fordon under kvartalet. Det är mer än hälften av vad vi brukar få ut, säger Henrik Henriksson och fortsätter.

– Får vi inte ut lastbilar kan vi inte fakturera. Det gör att vi tappar stora intäkter. Samtidigt har vi inte kunnat minska kostnader för personalen, säger han.

Företaget ska nu beta av beställningar som finns kvar från innan krisen, och som inte kunde produceras när fabrikerna var stängda. 

– Vi höjer produktionstakten under hösten för att göra om ordrar till kassaflöde och intäkter, säger han. 

Henrik Henriksson
Henrik Henriksson Foto: Elin Åberg

Henrik Henriksson ser positivt på att företagets kunder börjar rulla på vägarna igen efter att bussbeställningarna nästan upphört under våren (orderingången för bussar sjönk med 90 procent, för hela företaget minskade orderingången med 38 procent). 

– Ingen ville åka på pensionärsresa under corona, säger Henrik Henriksson. 

För att dämpa de negativa effekterna som pandemin medfört har Scanias 19.000 anställda permitterats under våren och i början av juni flaggade ledningen för att 5.000 personer behöver gå. Omkring 1.000 av tjänsterna finns på huvudkontoret i Södertälje. Henrik Henriksson bekräftar att planen nu ska fullföljas och några konsulter har redan lämnat bolaget. De tjänstemän som måste lämna verksamheten i Södertälje kommer att få göra det i höst. Besked ska förmedlas till de anställda efter semestrarna, säger Henrik Henriksson. 

I rapporten framgår att efterfrågan i Asien och i delar av Europa har börjat återhämta sig, medan den fortfarande är låg i Latinamerika.

Försenade eller stoppade leveranser som följde av nedstängningarna världen över har fått många företag att se över sina leverantörskedjor. Med en stor del av produktionen i Sverige finns inga planer på förändringar för Scania, men Henrik Andersson väntar sig nya förhållanden på världsmarknaden framöver. 

– Jag tror att det skapas regionala kluster. Tyvärr går världen inte längre mot globalisering, i stället blir det regionalisering och handelshinder, säger han. 

Läs mer: Scania planerar stora personalminskningar

Scania drar tillbaka förslag om aktieutdelning

Ämnen i artikeln

Scania
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt