Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-25 12:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/storbanken-slutar-med-kontanter-pa-kontor/

Ekonomi

Storbanken slutar med kontanter på kontor

Förändringen är ett led i bankens digitala omställning.
Förändringen är ett led i bankens digitala omställning. Foto: Pontus Lundahl/TT

Snart får Nordeas kunder vända sig till automater för insättning av kontanter. I sommar slutar banken helt med att erbjuda kontanthantering på sina kontor.

Från och med 10 juli 2020 kommer inget Nordeakontor erbjuda manuell kontanthantering. Det innebär att kontoret på S:t Eriksgatan och kontoret i Kiruna, som är de två kvarvarande kontoren att tillhandahålla tjänsten, slutar med det. Enligt banken beror det på kundernas beteende och vad de efterfrågar. 

– Vi ser en ständig minskning av antalet transaktioner som görs med kontanter i samhället, samtidigt som betalningar med kort och andra digitala betalningssätt ökar, säger Mikaela Östman, presskommunikatör på Nordea.

Nedmonteringen av kontantsamhället har länge varit omdebatterat. Pensionärernas riksorganisation, PRO, har ställt sig i frontlinjen mot utvecklingen och förordat att bankerna måste ta ett större ansvar för kontanthanteringen.

– Vi behöver naturligtvis vara inkluderande och se till att alla får den hjälp de behöver. Där gäller det för oss att informera om de nya digitala tjänsterna vi erbjuder. Vi har flera projekt i banken där vi utbildar i digitala tjänster, bland annat på bibliotek och digitala kundträffar, säger Mikaela Östman.

I november 2019 klubbade riksdagen igenom en lag som kräver att banker med en total inlåning från allmänheten på minst 70 miljarder kronor tar emot kontanter. Syftet är att bevara möjligheten att kunna betala med kontanter, särskilt för grupper som har svårt att använda andra betalningssätt. Det finns emellertid inget krav på att hanteringen måste ske på ett kontor. I stället hänvisar Nordea nu sina kunder till det gemensamma nät av insättningsautomater som storbankerna förfogar över runt om i landet.

– Därigenom är vår ambition att kunna möta kundernas behov av kontanttjänster över hela landet, trots vikande efterfrågan, säger Mikaela Östman.

Christina Tallberg, ordförande på PRO, ställer sig skeptisk till att en digital omställning är en bra lösning.

– Alla är inte komfortabla med digitala lösningar, och alla har inte tillgång till sådana hjälpmedel. Många kanske handlar med kort men är oroliga för att de ska glömma bort koder och sånt. Sedan förutsätter till exempel Swish att man har en modern telefon, och det är inte alla som har.

Men samtidigt kan väl inte Nordea styra kundernas beteende och vad de efterfrågar?

– Det normala borde vara att försöka ha så goda kontakter som möjligt med alla sina kunder, inte bara de som är digitala. Man kanske till och med får ägna sig lite mer åt de som inte är digitala om man är intresserade av att behålla dem. 

Läs mer: Därför sinar pengarna i Sverige