Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-11-24 08:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/stormkoksforetag-dubblade-omsattningen-under-coronapandemin/

Ekonomi

Stormköksföretag dubblade omsättningen under coronapandemin

Trangiakökets funktion och design har knappt förändrats sedan lanseringen 1951.
Trangiakökets funktion och design har knappt förändrats sedan lanseringen 1951.

Stormköksföretaget Trangia har dubblat sin omsättning sedan sommaren. Och i veckan utsågs stormköket till Årets julklapp.

Trangias vd Magnus Rydell menar att trenden är tydlig – svenskarnas intresse för utomhusliv är här för att stanna.

– I stället för en weekendresa till New York söker man sig mer till det enkla, det som finns nära, säger han.

Det är nog många som någon gång använt sig av Trangias klassiska stormkök för att laga mat i naturen. Den första upplagan lanserades för första gången 1951, och i dag, över 70 år senare, ser stormköket till stora delar likadant ut. Endast ett fåtal designdetaljer och funktioner har moderniserats.

För företagets vd, Magnus Rydell, kom beskedet att stormköket blir Årets julklapp 2020 som en glädjande nyhet.

– Det är otroligt roligt eftersom det här är en produkt som får personer att komma ut i naturen och umgås, säger Magnus Rydell.

Trangiaköken har lång livslängd. Man kan ge nytt liv åt ett stormkök från 70-talet genom att byta ut några delar, menar bolagets vd Magnus Rydell.
Trangiaköken har lång livslängd. Man kan ge nytt liv åt ett stormkök från 70-talet genom att byta ut några delar, menar bolagets vd Magnus Rydell.

Men redan innan beskedet om att stormköket är Årets julklapp 2020 har affärerna blomstrat. Sedan sommaren och framåt har Trangia fördubblat försäljningen på svenska marknaden. I januari hade företaget runt 30 ordinarie anställda, men för att hinna möta den ökade efterfrågan de under året expanderat, och i dag arbetar 58 personer i företaget.

Magnus Rydell tror att den stora ökningen av försäljningen delvis är en effekt av coronapandemin, men menar också att de sett en generellt växande friluftstrend de senaste åren.

– Förra året ökade vi med 20 procent, året innan ökade vi också med 20 procent. Outdoortrenden har blivit extremt stor, människor har börjat söka sig tillbaka till det mer enkla livet och det som finns nära, säger Magnus Rydell.

Det har också skett en förändring i vilka som handlar och använder Trangiaköken.

– Tidigare var våra kunder framför allt personer som fjällvandrar och tältar eller fiskar. Nu har vi mycket nya kunder, exempelvis de som bor i stan och vill göra något kul med familjen en onsdagseftermiddag. Det är ett enkelt sätt att komma ut och hitta glädjen i vardagen, säger Magnus Rydell.

Under coronapandemin har fler personer fått upp ögonen för natur- och friluftsliv.
Under coronapandemin har fler personer fått upp ögonen för natur- och friluftsliv.

Trots att Trangia under året expanderat och ökat sin produktionskapacitet rejält, kommer de med största sannolikhet inte hinna möta de mängder som efterfrågas till julhandeln.

– De senaste dagarna har många nya återförsäljare hört av sig för att de vill ta in våra produkter. Vi kommer nog inte hinna producera allt som efterfrågas, men kommer styra om och prioritera den svenska marknaden. säger Magnus Rydell.

Vilken mat passar bäst att laga i ett stormkök?

– Man kan laga allt man lagar hemma. Man kan förbereda en pastasås och bara koka pastan ute. Köttbullar och makaroner fungerar också bra, trots att det kanske inte är superspännande. Det behöver inte vara avancerat, huvudsaken är att man kommer ut och gör något roligt, säger Magnus Rydell.

Läs mer: Stormköket blir årets julklapp – ”Det har varit ett väldigt speciellt år”

Läs mer: Sällskapsspel och pussel populärt under krisen: ”Inte beredda på trycket”

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt