Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-02-08 16:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/storningar-hos-telia-2/

EKONOMI

Felet hos Telia hittat: ”Tar lite tid att slå i genom för alla”

Telia har identifierat felet som orsakade störningar hos flera myndigheter och regioner på måndagen. Bolaget utesluter att det rör sig om ett angrepp.

– Tjänsterna börjar fungera igen, men det kommer att ta lite tid innan det slår igenom hos alla, säger presschefen Irene Krohn.

Störningarna började rapporteras in kring lunchtid på måndagen, enligt sajten Downdetector. Kunder larmade om problem med bland annat telefoni och bredband och Telia bekräftade att felet påverkade bland annat hemsidan, tv-tjänsten Telia Play och möjligheten att hjälpa kunder med supportärenden.

Störningarna påverkade också flera myndigheter.

”Telia har för närvarande en störning i sina system som påverkar MSB och andra myndigheter och aktörer som använder operatören”, skrev Myndigheten för samhällskydd och beredskap till DN.

För MSB:s egen del påverkades främst telefonväxeln. Polisen, Folkhälsomyndigheten, Transportstyrelsen, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Centrala studiestödsnämnden, CSN, har under dagen haft liknande problem.

”Just nu är det svårt att komma fram på 114 14. Problemet påverkar inte 112. Vad felet beror på håller Telia (leverantör) på att felsöka”, skrev polisens mediecenter i ett mejl.

Vid 17.30-tiden bekräftar Telia att felet har identifierats. Det finns i nuläget ingen prognos, men Telias förhoppning är att allt ska fungera igen under tisdagen, skriver TT.

– Det var ett tekniskt fel i ett av våra interna system. Det tar lite tid att starta om, men nu börjar det fungera igen för våra kunder, säger Irene Krohn till DN.

Telia konstaterar att det inte rör sig om ett angrepp utifrån.

– Vi kommer att göra en grundlig analys för att säkra att det här inte inträffar igen, säger hon.

Även andra aktörer, som elbolaget Eon och försäkringsbolaget Folksam, påverkades av felet. Det gällde också en rad regioner.

– Det är svårt att komma i kontakt med verksamheterna, och många berörs inom regionen, sade Jimmy Gottfridsson, pressekreterare vid Region Skåne, tidigare under dagen.

I Region Uppsala fungerade telefonin generellt, men däremot inte de kösystem som till exempel vårdcentraler använder sig av, uppgav presschef Jessica Elgenstierna.

Flera trafikbolag larmade om problem för kunder att komma fram och beställa färdtjänst.

I Gävleborgs län gick det inte att beställa färdtjänst och sjukresor den ordinarie vägen, enligt X-trafik. Det gick inte heller att nå 1177.

Växeln hos Värmlandstrafik låg också nere. Länstrafiken Norrbotten hänvisade till driftstörningen med anledning av problem att beställa sjukresor och färdtjänst i länet.

I Region Östergötland fungerade telefonin inom sjukvården. Däremot drabbades Östgötatrafiken, vilket påverkade färdtjänstbeställningar, säger Bodil Knuthammar, pressekreterare.

Post- och telestyrelsen (PTS) har under dagen följt utvecklingen, men betonat att det är upp till Telia att lösa problemet.

– Det är operatören som har ansvaret. Beroende på hur stor störningen är kan de behöva inkomma med en incidentrapport. Då får vi titta på den och se hur vi går vidare. Det går att inleda ett tillsynsärende, men det är för tidigt att uttala sig om det, säger pressansvarig Petter Öhrn.

Stora störningar har förekommit även i Danmark och Norge, enligt Ekstrabladet och VG. Telia Finland har samtidigt haft problem med sin tv-tjänst, skriver företaget på Twitter.