Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-20 13:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/strykande-atgang-pa-flaktar-borjar-ta-slut/

Ekonomi

Strykande åtgång på fläktar – börjar ta slut

Foto: Leif R Jansson/TT

Under förra sommarens värmebölja tog fläktarna slut i hela landet och många privatpersoner gjorde en bra affär genom att sälja fläktar på nätet till högstbjudande, långt över ursprungspriset. Redan nu märks en strykande åtgång på den svalkande räddaren i nöden.

- Vi har redan sålt lika många fläktar hittills som under hela förra säsongen, säger Andree Ekström, försäljningschef Elgiganten Sverige.

Fläktar blev en åtråvärd vara under förra sommaren och många varuhus sålde slut på varenda en. I vissa fall gick det att hitta fläktar för priser långt högre än det ursprungliga via andrahandsajterna.

Elgiganten har i år sett till att säkra upp utbudet.

- Vi har tagit i lite extra i år. Den första riktiga värmen den här veckan, och de senaste två dagarna har det verkligen exploderat, det är som att kunderna direkt blir påminda om förra sommaren när temperaturerna stiger. Men redan i mars började vi sälja en hel del, säger Andree Ekström.

Det är både de enklare bordsfläktarna och de mer avancerade och dyrare fläktsystemen som säljer bra i värmen. NetOnNet har nästan sålt slut. Förra året slog de alla försäljningsrekord, men snart kan det nog bli fråga om ännu ett.

- Vi har kvar några stycken men det börjar sina. Försäljningen ökade redan i slutet av april och har tilltagit enormt i takt med värmen. Vi trodde att vi hade ökat våra volymer tillräckligt men trots detta börjar det ta slut. Nu väntar vi in fler leveranser, säger Nora Ay, kommunikationschef NetOnNet.

Mediamarkt som också slog rekordförsäljning i fjol har märkt av samma strykande åtgång den senaste veckan.

- Det har varit en stark efterfrågan de senaste veckorna och det exploderade fullständigt i torsdags när det var som varmast på många håll i landet. Vi säljer ut allt vi får tag på men jämfört med förra året har våra inköpare planerat flera ordrar i förväg så att vi får in nya hela tiden, säger Jenny Pedersén, kommunikationsansvarig.

Ämnen i den här artikeln:

Klimatet
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt