Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Superbussarna gör premiär i Malmö

Foto: Thomas Elfsten

Nu sätter Malmö in dubbelledade, 24 meter långa bussar för att lätta på trycket i kollektivtrafiken.
På söndag är det premiär för ”superbussarna” på Malmös mest belastade stadsbusslinje.

Projektet har mejslats fram i samarbete mellan Malmö stad, Skånetrafiken och bussoperatören Nobina. Nytt för svensk kollektivtrafik är att bussarna är av gashybridmodell och drivs med både gas och el. Elen genereras då bussen bromsar in.

Superbussarna, här benämnda Malmöexpressen, kommer enligt trafikplanerarna att erbjuda såväl snabbare, smidigare som miljövänligare busstrafik från Stenkällan via Rosengård, Nobeltorget och Centralen till Västra hamnen.

Men smakar det, så kostar det.

När staden först presenterade planerna på superbussar, landade kostnadskalkylen för nödvändiga gatuarbeten på 35 miljoner kronor. Det handlade om bland annat ombyggda korsningar, separata bussfiler, specialdesignade hållplatser och ombyggda trafikljus.

Nu är den kostnaden uppe i 65,5 miljoner kronor.

Men det är inte riktigt rättvist att räkna så, hävdar kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).

– När vi fattade beslut om superbussar var kalkylen på 49,2 miljoner, säger hon. Hon medger dock att även den fördyring med 25 procent som faktiskt följde inte är acceptabel.

Gatudirektören Kerstin Gustafsson håller med. Men hon pekar på flera oförutsedda kostnader.

– Gifter i den uppbrutna asfalten som fick deponeras i stället för att återanvändas, ny teknik i trafikljusen och extra åtgärder för framkomligheten under gatuarbetena är några exempel.

Jämfört med dagens enkelledade ”dragspelsbussar” är superbussarna sex meter längre och de rymmer maximalt 150 passagerare. Framkomligheten underlättas av separata körfält och förtur vid trafikljus medan påstigning snabbas upp av den kan ske vid samtliga fyra dörrar.

I Göteborg finns sedan länge lika långa bussar, men de är dieseldrivna.

Fakta:Superbussar

Femton gashybridbussar av märket Van Hool har levererats till bussoperatören Nobina för trafik i Malmö.

Bussarna drivs av både gas och el. Elen genereras och lagras då bussarna bromsar.

Liknande bussar finns i Barcelona, Luxemburg och Metz, men de är dieselelhybrider.Bussarna är 24 meter långa och tredelade.

Ombord finns 55 sittplatser. Enligt specifikationen ryms dessutom 95 stående passagerare, men för komfortabel resa rekommenderas inte mer än 45 stående.

De ska trafikera sträckan Stenkällan—Västra hamnen och passerar bland annat Rosengård och Centralstationen.

Malmö stads beräknade kostnader för gatuarbeten har under planeringen nära nog fördubblats, från 35 till 65,5 miljoner kronor.

Källor: Malmö stad, Skånetrafiken, Bussmagasinet (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.