Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 00:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/superhjaltar-lyfter-legoforsaljningen/

Ekonomi

Superhjältar lyfter Legoförsäljningen

Foto: AP

Plastfigurer från animerade storfilmer, som ”Captain America” och ”Iron Man” i Avengers, lyfter Legos försäljning. Resultatet pressas dock av att den danska leksakstillverkaren fortsätter att bygga ut butiksnätet i Kina i hög takt.

TT Text

Legos försäljningstillväxt kom tillbaka redan i fjol efter tvärniten 2017. Under årets första halvår blev försäljningsökningen 4 procent, till 14,8 miljarder danska kronor. I lokala valutor ökade försäljningen 2 procent.

Försäljningsökningen är bred, med lyft på alla stora marknader.

Offensiven med butiker i Kina och Indien och på nätet sänker dock resultatet. Vinsten minskar 16 procent till 3,5 miljarder danska kronor under halvåret.

Under året planerar Lego bland annat att öppna 35 nya butiker i Kina, vilket ökar antalet i landet till 140. Med utbyggnaden av butiksnätet närmar sig antalet Legobutiker i världen nu 600.

– Det är verkligen viktigt i länder som Kina, där du måste bygga upp ett varumärke. Det är ju en fysisk produkt, säger koncernchefen Niels Christiansen.

Läs även: Legofamiljen köper ut bolaget

Ämnen i den här artikeln:

Lego
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt